Ravintolapäivä-konseptista Vuoden 2014 Kuluttajateko

Kuluttajaliitto nimesi Ravintolapäivä -tapahtumakonseptin Vuoden 2014 Kuluttajateko -palkinnon saajaksi. Palkinnon vastaanotti Helsingin kaupungin ruokakulttuuristrategian projektipäällikkö Timo Santala, joka oli mukana perustamassa ja ideoimassa ravintolapäivää.

Kuluttajaliitto perusteli valintaansa kehuen Ravintolapäivää suomalaisen ruokakulttuurin innovaatioksi, joka yhdistää kuluttamisen ja yhteisöllisyyden. Neljä kertaa vuodessa järjestettävä Ravintolapäivä on levinnyt maailmalle, ollen tällä hetkellä maailman suurin neljä kertaa vuodessa toistuva ruokakarnevaali.

Neljän vuoden aikana Ravintolapäivään on osallistunut 14 000 Pop up-ravintolaa, joissa on ruokaillut arviolta jopa 1,6 miljoonaa kuluttajaa.

– Ravintolapäivä osoittaa, että kuluttaminen voi olla ruokakulttuuria tukevaa ja yhteisöllisyyttä lisäävää, Kuluttajaliitosta kerrotaan.