Riskiohituksia takana joka kolmannella

Liian lähellä perässä roikkuminen, riskialttiit ohitukset ja kaahaaminen kiusaavat edelleen suomalaisia tienkäyttäjiä. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuusi kymmenestä oli sitä mieltä, että liikenteessä roikutaan aiempaa useammin liian lähellä perässä ja otetaan riskejä ohituksissa. Joka toinen autoilija kokee myös kaahaamisen yleistyneen.

Autoilijoilta kysyttiin myös vastaavia toimintoja omassa ajokäyttäytymisessä. Neljä kymmenestä vastaajasta myöntää itse joskus kaahanneensa ja unohtaneensa riittävän turvavälin ja hivutelleensa turhan liki edellä ajavan takapuskuria. Lähes joka kolmas tunnustaa ottaneensa riskejä ohitustilanteessa.

Liian lyhyt välimatka voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, siksi etäisyydestä on tärkeä pitää huolta. Maantienopeuksilla välin tulee olla noin neljä sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema: 80 km/h = 80 metriä.

Liikenneturva muistuttaa, että mitä lähempänä toisia ajetaan, sitä enemmän liikenteessä syntyy niin sanottua haitariliikettä, kun ajonopeus tempoilee. Vastaavasti riittävillä turvaväleillä liikkuva jono etenee jouheasti. Huonolla näkyvyydellä on tärkeää, että liikenteen rytmi on tasainen eikä nykivä.

Suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että liikenteen ilmapiiri ei ole muuttunut viimeisen puolen vuoden aikana. Liikenneturvan kyselytutkimukseen vastanneista kolmasosa oli sitä mieltä, että liikenteen ilmapiiri on huonontunut. Kuuden prosentin mielestä se oli parantunut.

Vaikka vain pieni joukko mieltää liikenteen ilmapiirin kohentuneen, neljäsosa suomalaisista arvioi turvallisuudesta huolehtimisen lisääntyneen liikenteessä. Omaa ajokäyttäytymistä ruotiessaan yhdeksän kymmenestä arvioi huolehtivansa turvallisuudesta aina tai lähes aina.