RMC aloittaa uudelleen neuvottelut yli 550 miljoonan euron tilauksesta Raumalle –  työllisyysvaikutus olisi noin 3 500 henkilötyövuotta

Ehdottomasti äärimmäisen iloinen ilmoitus. Hienoa, että saamme mahdollisuuden. Tätä olemme toivoneet viime heinäkuusta lähtien. Olemme seuranneet tilannetta ja auttaneet asiakasta. Nyt teemme TT-Linen kanssa lujasti töitä 30 päivää, jotta kauppa saadaan maaliin, kommentoi RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

| Päivitetty

RMC:n uusi operatiivinen johtaja Ville Laaksonen kertoi Länsi-Suomen haastattelussa viime sunnuntaina, ettei Tasmanian tilausta ole vielä kuopattu.

Reilu vuosi sitten solmittu australialaisen TT-Linen aiesopimus kahdesta Tasmanian-lautasta purettiin. Varustamon valtio-omistaja halusi selvittää mahdollisuuden rakentaa laivat kotimaassa.

Nyt se on selvitetty ja vastaus kuuluu: ei ole mahdollista.

Tasmanialainen Incat on erikoistunut nopeakulkuisiin aluksiin, joita TT-Line ei näe soveltuviksi kyseiselle reitille. Vaihtoehtona mainittiin lisäksi ainakin australialainen Austal, joka tunnetaan etenkin sotalaivoista.

Tasmanian hallitus tiedotti maanantaina, että neuvottelut RMC:n kanssa voidaan aloittaa uudelleen. TT-Linen neuvotteluille varataan 30 päivää aikaa. Tavoitteena on, että lautat voitaisiin luovuttaa Rauman telakalta vuosina 2023 ja 2024.

Aiesopimuksessa projektin työllisyysvaikutus oli noin 3 500 henkilötyövuotta, ja alusten rakentamisen piti alkaa alkuvuodesta 2021. Luovutukset olisivat olleet syksyllä 2022 ja syksyllä 2023.

Tasmanian pääministeri Peter Gutwein ja liikenneministeri Michael Ferguson kertovat, että Spirit of Tasmania -laivoihin tavoitellaan 50-100 miljoonan Australian dollarin edestä "paikallista sisältöä", jotta mahdollisimman paljon rahaa jäisi omaan maahan.

Kaupan arvoksi Tasmaniassa on kerrottu 850 miljoonaa aussitaalaa, noin 552 miljoonaa euroa. RMC ei summaa ole vahvistanut.

Gutwein pahoitteli viivästystä, mutta painotti, että kovat toimenpiteet olivat tarpeen koronakriisin uhatessa nostaa työttömyyttä kotimaassa.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sai tiedon maanantaina.

- Ehdottomasti äärimmäisen iloinen ilmoitus. Hienoa, että saamme mahdollisuuden. Tätä olemme toivoneet viime heinäkuusta lähtien. Olemme seuranneet tilannetta ja auttaneet asiakasta. Nyt teemme TT-Linen kanssa lujasti töitä 30 päivää, jotta kauppa saadaan maaliin, kommentoi Heinimaa.

Tasmanialaisten tavoiteaikataulusta hän ei vielä sano paljon mitään.

- Vuosi 2023 alkaa tammikuusta ja päättyy joulukuuhun. Tutkimme kiivaasti mikä olisi mahdollista.

Heinimaan mukaan Tasmaniassa on hyviä meriteollisuuden toimijoita kuten Incat.

- Toiveet paikallisesta sisällöstä ovat yleisiä. Jokainen kansakunta pyrkii saamaan maksimaalisen hyödyn kaupoista. Laiva tullaan tekemään tasmanialaisen oloiseksi, joten ainakin sisustusta on luonnollista pyrkiä hankkimaan paikallisesti. 

Raumalla on rakennettu lauttoja TT-Linelle, mutta tämä on eri varustamo. Kyse on Tasmanian osavaltion omistamasta operaattorista, jolla on kaksi laivaa Australian Melbournen ja Tasmanian Devonportin välisessä liikenteessä.

Australialaisten laivaprojekti on seilannut tuulisilla vesillä. Laivat piti rakentaa Flensburgin telakalla Saksassa, mutta aiesopimus purettiin. TT-Line valitsi jatkajaksi Rauman, joka oli kisassa alusta lähtien mukana.

Tällaisia ovat nykyiset lautat Australian ja Tasmanian välisessä liikenteessä:

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut