Rauma Marine Constructions ja Aalto-yliopisto tekivät keskiviikkona sopimuksen tutkimus- ja kehitysyhteistyön käynnistämisestä.
Tavoitteena on kehittää teknologiaa, jonka avulla voidaan pienentää merenkulun hiilijalanjälkeä, hyödyntää uudenlaisia polttoaineita ja tehdä merenkulusta turvallisempaa.
– Haluamme olla tulevaisuudessakin kehityksen etukärjessä matkustaja-autolauttojen, monitoimimurtajien sekä viranomaisalusten rakentamisessa. Ympäristöystävällisyys ja turvallisuus ovat meille ehdottoman tärkeitä. Olemme hyvin iloisia yhteistyösopimuksesta, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.
– Jatkamme jo noin 40 vuotta sitten alkanutta tiivistä yhteistyötä Rauman telakan ja Otaniemen tiedeyhteisön välillä. Vuosien aikana syntynyt luottamus yhteiseen kehitystyöhön voidaan nyt hyödyntää, kun etsimme ratkaisuja erityisesti laivojen turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen liittyviin haasteisiin, sanoo meritekniikan professori Pentti Kujala Aalto-yliopistosta.
RMC ja Aalto-yliopisto suunnittelevat tänä vuonna pitkäjänteisen tutkimus- ja kehitysyhteistyöohjelman.
Aalto-yliopisto allekirjoitti hiljattain kumppanuussopimuksen myös Meyer Turun kanssa.
- Haluamme, että Suomi on laivateknologian ja –tieteen johtava maa maailmassa. Etsimme koko ajan uusia lahjakkaita työntekijöitä telakalle, joten haluamme olla läsnä Otaniemen kampuksella ja opiskelijoiden akateemisessa elämässä, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer sanoi.
Aalto-yliopiston uudesta MarineX-hankkeesta kehitetään meriteollisuuden ja meritekniikan uusi tutkimusfoorumi ja yhteistyöalusta, joka vahvistaa entisestään yliopiston johtavaa asemaa meritekniikan tutkimuksessa.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.