RMC:lle aiesopimus Tasmanian tuplasta, joka piti rakentaa Saksassa - Heinimaa: Tämä osoittaa, että kaupallinen laivanrakennus jatkuu sotalaivojen rinnalla

 Kyse on saman kokoluokan laivoista kuin Tallinkille rakennettava, vertaa RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

| Päivitetty

Rauma Marine Constructions allekirjoitti aiesopimuksen kahden nopean matkustaja-autolautan rakentamisesta Rauman telakalla.

– Kyse on saman kokoluokan laivoista kuin Tallinkille rakennettava, vertaa RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Tilaaja on TT-Line Company. Rauman telakalla on rakennettu laivoja saksalaiselle TT-Linelle, mutta se on eri varustamo.

– Tämä asiakas on Tasmanian osavaltion omistama operaattori, jolla on kaksi laivaa Australian Melbournen ja Tasmanian Devonportin välisessä liikenteessä.

Korvaavat turkulaisia

Laivat on tarkoitus toimittaa Australiaan syksyinä 2022 ja 2023. Lautat korvaavat Turussa vuonna 1988 valmistuneet Spirit of Tasmania I ja II -laivat.

– Ne rakennettiin kreikkalaiselle tilaajalle ja tunnettiin Superfasteina. TT-Line on hankkinut lautat myöhemmin. Nyt varustamo haluaa uudistaa koko kalustonsa kerralla.

Projektin työllisyysvaikutus on noin 3 500 henkilötyövuotta, ja alusten rakentaminen alkaa alkuvuodesta 2021.

RMC jatkaa rekrytointeja myös oman henkilöstömääränsä kasvattamiseksi.

Tilauksen arvoa ei ilmoitettu. Kun TT-Line aikoinaan tiedotti kaupasta Flensburgin telakan kanssa, puhuttiin 219 miljoonasta eurosta per laiva.

Telakka ei ole täynnä

Aikataulu on raumalaisittain oikein passeli.

– Ensin valmistuu Wasalinen ja sitten Tallinkin laiva. Nämä tulevat siihen putkeen jatkeeksi. Olemme koko ajan viestineet, että kaupallinen laivanrakennus jatkuu sotalaivojen rinnalla, eikä Rauman telakka ole täynnä vuoteen 2026 saakka. Tämä on yksi osoitus siitä, sanoo Heinimaa.

Hänen mukaansa RMC jatkaa työtä uusien tilausten hankkimiseksi.

– Tarvitsemme näitä projekteja. On ehdottomasti hyvä olla erilaisia aluksia valikoimassa.

"Näyttää hyvältä"

"Tasmanialaisten" suunnittelu alkaa ensi syksynä ja rakentaminen ensi vuoden alkupuolella.

Edellyttäen tietysti, että aiesopimus vahvistuu varsinaiseksi kaupaksi.

– Jatkamme harjoitusta ja viimeistelemme sopimusdokumentaatiota. Sitten toivottavasti saamme allekirjoitukset papereihin. Kaikki näyttää hyvältä, sanoo Heinimaa.

Laivat piti tehdä Saksassa

TT-Line tiedotti Australiassa purkaneensa sopimuksensa saksalaisen FSG:n kanssa. Laivoja ei rakenneta Flensburgin telakalla.

TT-Linen hallituksen puheenjohtaja Michael Graingerin mukaan RMC oli jo alun perin vahvasti mukana kisassa.Hänen mukaansa laivakaupan viivästyminen ei aiheuta ongelmia, sillä nykyisillä aluksilla voidaan liikennettä jatkaa vielä vuosia ja tähän mennessä valmistunutta suunnittelutyötä hyödyntää Raumalla.

RMC tarjoutuu rakentamaan Suomen ja Ruotsin jäänmurtajat

RMC järjestää ensi viikolla Helsingissä seminaarin otsikolla Saavatko Ruotsin ja Suomen merenkulun yhteishankinnat jatkoa?

Pää avattiin Kvarken Linkin eli Wasalinen laivakaupalla. Varustamon omistavat Vaasan ja Uumajan kaupungit, joilla on myös yhteinen satamayhtiö.

RMC tarjoutuu nyt rakentamaan myös Suomen ja Ruotsin jäänmurtajat.

Kyse ei ole uudesta radikaalista ehdotuksesta, vaan vanhan hyvän mallin uusiokäytöstä.

– Suomi ja Ruotsi päättivät 1960-luvulla yhdessä pitää pohjoiset satamansa auki ja hankkivat yhdessä jäänmurtajat, jotka rakennettiin Suomessa, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Viisi murtajaa pitäisi korvata

Helsingin telakalta valmistui 1970-luvulla viisi Urho-luokan jäänmurtajaa: Urho ja Sisu Suomelle, Atle, Frej ja Ymer Ruotsille.

– Nämä murtajat pitäisi korvata uusilla. Toivottavasti saamme olla mukana ratkaisemassa jäänmurron ongelmaa yhteistyössä, jolle on hieno historiallinen tausta, sanoo Heinimaa.

Ilmastonmuutos ei poista jäänmurron tarvetta varsinkaan Merenkurkun ja Perämeren alueella. Viimeksi vuonna 2018 Arctian kaikki kahdeksan jäänmurtajaa tarvittiin meriväyliä avaamaan. Operointipäiviä kirjattiin 662.

– Sekin vaikuttaa jäänmurtajien tarpeeseen, että laivojen konetehoja halutaan ympäristösyistä pienentää, huomauttaa Heinimaa.

Yksi iso tekijä on ruotsalaisten Malmporten-hanke. Tarkoitus on kasvattaa merkittävästi Luulajassa laivattavan malmin määrää.

– Se tarkoittaa muun muassa nykyistä suurempia laivoja, jotka vaativat leveämpää murrettua väylää.

Tilauskirjaan lisäsivuja

RMC juhlisti helmikuussa yhdessä Wasalinen Aurora Botnia -matkustaja-autolautan kölinlaskua. Laiva tulee Vaasa–Uumaja-reitille.

Tallinkin uuden shuttlealuksen, MyStarin, tuotanto aloitetaan huhtikuussa.

Torstaina julkistettu aiesopimus koskee vuosina 2022 ja 2023 luovutettavia matkustaja-autolauttoja TT-Linelle.

Viime syksynä RMC solmi Puolustusvoimien kanssa sopimuksen neljän monitoimikorvetin toimittamisesta vuoteen 2026 mennessä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut