RMC:lle kolmas aiesopimus, tilauskanta liki miljardiin

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) iloitsi, kun laivatilaus saatiin kotimaahan. Orpo kehuu RMC:n tehneen hyvää työtä, kun pystyi tilauksen nappaamaan.

| Päivitetty

Perjantai oli Raumalla toivoa täynnä.

Kvarken Linkin hallituksen tiedettiin kokoontuvan päättämään tilaako yhtiö Merenkurkun uuden matkustaja-autolautan.

Raumalta vai toiselta tarjouskisan "finaaliin" selvinneeltä ulkomaiselta telakalta.

Päätös oli suomalaisittain toivottu.

Laiva, johon käytetään kymmeniä miljoonia euroja valtion ja kuntien rahaa, rakennetaan kotimaassa.

Kyse on vasta aiesopimuksesta, mutta varsinainen rakentamissopimus on tarkoitus allekirjoittaa pian. Suunnittelun ja rakentamisen käynnistämisellä alkaa nimittäin olla kiire: laivan pitäisi valmistua vapuksi 2021.

Kauppahinnaksi ilmoitettiin perjantaina 120 miljoonaa euroa. Aiemmin puhuttiin 115 miljoonasta eurosta. Tämä osaltaan selittänee, miksi hankintapäätös siirtyi yli vuodenvaihteen.

Vaasa–Uumaja-liikenteeseen tulevan lautan rakentamisen arvioidaan vastaavan noin 800 henkilötyövuotta.

RMC:n tilauskirjan arvo nousee liki miljardiin euroon, kun kaikki kolme aiesopimusta toteutuvat.

Merivoimien neljän taistelulaivan, Laivue 2020, arvoksi on kerrottu 600 miljoonaa euroa, Tallinkin lautan hinnaksi 250 miljoonaa euroa. Lisäksi RMC:llä on muita tilauksia, muun muassa lohkotöitä Turussa rakennettavaan risteilijään.

Merenkurkun laiva tulee RMC:lle hyvään rakoon, sillä se ehditään suurimmaksi osaksi suunnitella ja rakentaa ennen Tallink Shuttlea, jonka aiesopimus allekirjoitettiin lokakuussa.

- Suunnittelun aloitukseen valmistaudutaan jo. Hankinnat lähtevät liikkeelle, kun kauppa varmistuu. Tuotanto käynnistyy alkusyksystä, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Hän oli luonnollisesti tyytyväinen ja helpottunut, kun odotettu kauppa Raumalle saatiin.

– Voitimme päätöstä edeltävän julkisen ja kansainvälisen tarjouskilpailun osaamisella ja teknologialla. Matkustaja-autolautat ovat RMC:n ydinosaamisaluetta, Heinimaa sanoi.

RMC:n ensimmäinen uudisrakennus oli Molslinjenin Hammershus-lautta Tanskaan. Se luovutettiin syksyllä. Kvarken Linkistä on tulossa toinen ja Tallink Shuttlesta kolmas.

– Olemme erittäin kiitollisia asiakkaan osoittamasta luottamuksesta valitessaan RMC:n vaativiin olosuhteisiin tarkoitetun autolautan toteuttajaksi, Heinimaa totesi.

Vaikka RMC on nuori yhtiö, Rauma tunnetaan lautoistaan, joita telakalla on rakennettu runsaasti.

Tietääkö tilaus rekrytointitarpeita?

- Rekrytoinnit ovat olleet päällä muiden aiesopimusten vuoksi jo ennen. Toimihenkiköresurssimme vahvistuvat. Tyytyväinen olen siihen miten on osaajia taloon saatu. Tuotannon väkeä meillä on vähemmän kuin vanhassa telakassa. 800 henkilötyövuotta vaikuttaa kuitenkin Rauman seudulla. Vaikutus on iso myös palveluille, huomauttaa Heinimaa.

Kvarken Link on suomalais-ruotsalainen yhteisyritys, jossa Vaasan ja Uumajan kaupungit sekä maakunnat Merenkurkun kahta puolen ovat osakkaina.

– Olen erittäin tyytyväinen ja haluan esittää lämpimät kiitokset kaikille, jotka ovat eri rooleissa osallistuneet projektin eteenpäin viemiseen, sanoi Kvarken Linkin hallituksen puheenjohtaja, Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.

Kvarken Linkin alus on moderni 800 matkustajan laiva kahdella läpiajettavalla rahtikannella, yhteensä 1500 kaistametriä.Hybridilaiva voi käyttää nesteytettyä maakaasua tai biokaasua sekä akkuja. Laivaan tulee ruoripotkurilaitteet.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) iloitsi, kun laivatilaus saatiin kotimaahan. Orpo kehuu RMC:n tehneen hyvää työtä, kun pystyi tilauksen nappaamaan.

– Huikea asia, ja kruunu RMC:n viime aikojen hyville uutisille. Kun telakalla on tilauksia, saadaan meriteollisuuden koko verkosto töihin.

Turkulaisena hän on seurannut läheltä laivanrakennuksen ylä- ja alamäkiä.

– STX:n aikaan Rauman telakka pantiin kiinni, eikä se Turussakaan kaukana ollut. Nyt meriteollisuus on vahvempi kuin koskaan.

Valtio tukee laivakauppaa 20–25 miljoonalla eurolla. Kaupungit ja maakunnat ovat mukana samanlaisella potilla.

– Karkeasti noin puolet on tukea siihen, että Vaasa tarvitsee laivan. Toinen puoli on innovaatiotukea telakalle. Sitä ei voisi maksaa, jos alus olisi ostettu ulkomailta, kertoi Orpo.

Meriteollisuus on yksi lukuisista aloista, joilla on pulaa osaavasta työvoimasta.

– Tarvitsemme lisää rahaa työvoimapoliittiseen koulutukseen, ja kannustinloukkuja pitää purkaa rakenteellisen työttömyyden pienentämiseksi. Selvää on, että tarvitsemme lisäksi työperäistä maahanmuuttoa. Yhtään laivaa ei ilman sitä Suomessa rakennettaisi.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut