RMC:n Aurora Botnia pääsi ensi kerran merelle

Aurora Botnian vesillelaskussa viime marraskuussa kuultiin myös Pyyrmannin trumputusta. Kuva: arkisto/Juha Sinisalo

Rauma Marine Constructionsin telakalla rakennusvaiheen loppusuoralla oleva matkustaja-autolautta Aurora Botnia on käynyt ensimmäisellä merikoeajollaan. Hyvin onnistuneessa koeajossa testattiin yhteistyössä RMC:n, laivan tilanneen Wasalinen edustajien ja laitevalmistajien kesken laivan suorituskykyä kolmen päivän ajan.

Vaasan ja Uumajan väliä tulevaisuudessa liikennöivä matkustaja-autolautta Aurora Botnia pääsi viime viikonloppuna ensimmäisen kerran merelle. Tiukoin koronaturvatoimin järjestetyssä koeajossa olivat mukana vain välttämättömät asiantuntijat RMC:ltä, Wasalinelta ja laitevalmistajilta.

Koeajolla testattiin maailman ympäristöystävällisimmän matkustaja-autolautan suorituskykyä. Samalla säädettiin erilaiset laitteet toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti osana laivan lukuisia järjestelmiä.

Aurora Botnia tulee ensimmäisenä matkustaja-autolauttana maailmassa täyttämään Clean Design -luokkamerkin kriteerit. Käytännössä tämä tarkoittaa, että laiva on suunniteltu ja rakennettu ylittämään merkittävästi MARPOL-yleissopimuksen vaatimukset laivojen päästöjen vähentämiseksi.

Aurora Botnia merikokeella. Kuva: RMC

Laivan pääkoneet toimivat ensisijaisesti vähäpäästöisellä nesteytetyllä maakaasulla, mikä vähentää rikki-, typpi- ja hiilidioksidipäästöjä. Tulevaisuudessa laiva pystyy hyödyntämään polttoaineenaan myös biokaasua. Polttoaineratkaisun lisäksi Aurora Botnian liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä.

Lisää aiheesta

Vain tilaajille Telakalla rakennetaan nyt laivoja, jotka jäävät Suomen vesille – Aarno Mannonen, 85, on yhä vahvasti mukana raumalaisessa laivanrakennuksessa

Raumalaislaivalla Ruotsiin: totuttua nopeampi reitti avaa uusia maisemia

RMC haluaisi rakentaa Suomen ja Ruotsin jäänmurtajat –  "Julkiset hankinnat olleet aina teollisen menestyksen keihäänkärkiä"