RMC:n johdossa muutoksia: Jyrki Heinimaa siirtyy sivuun, Timo Suistio eläkkeelle – "tullessani mietin, että viisi vuotta saman laivan peräsimessä olisi hyvä aika"

RMC:n hallitus on nimittänyt väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi DI Mika Laurilehdon.

Vuonna 2014 perustettu Rauma Marine Constructionsin johtoon tulee vaihdoksia. Nykyinen toimitusjohtaja VT Jyrki Heinimaa siirtyy syrjään ja RMC:n hallitus on nimittänyt väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi DI Mika Laurilehdon, joka vastaa myös suunnittelusta. Laurilehto tuli RMC:lle vuonna 2020. Sitä ennen hän toimi johtotehtävissä Saksassa MV Werften -telakalla ja Suomessa Deltamarin Oy:n toimitusjohtajana vuosina 2005–2017.

– Olemme tulleet valtavan matkan hyvin lyhyessä ajassa. Kun tulin toimitusjohtajaksi vuonna 2017 tavoitteenamme oli rakentaa RMC:stä varteenotettava kilpailija maailman telakoille ja siinä olemme onnistuneet. Esimerkiksi vuonna 2020 yhtiön kasvuvauhti oli yli 400 prosenttia. Tullessani mietin, että viisi vuotta saman laivan peräsimessä olisi hyvä aika ja nyt kun se alkaa olla täynnä, on tullut aika etsiä uusia haasteita.

– Olen erittäin kiitollinen RMC:lle, kaikille kollegoilleni, verkostokumppaneille ja asiakkaille mahdollisuudesta olla mukana rakentamassa maailmanluokan autolauttojen tekijää takaisin Raumalle. Nyt on kuitenkin sopiva hetki jättäytyä taka-alalle ja osallistua meriteollisuusverkoston rakentamiseen muissa rooleissa, toteaa Jyrki Heinimaa yrityksen tiedotteessa.

RMC tiedottaa myös, että samalla myös Laivue2020-hankkeen johto uudistuu. Projektia johtanut RMC:n varatoimitusjohtaja Timo Suistio jää eläkkeelle syksyllä 2022. Laivue-hankkeen uudeksi projektijohtajaksi on nimitetty kommodori evp Timo Ståhlhammar, joka on toiminut RMC:llä vuodesta 2016 hankkeen taistelujärjestelmistä vastaavana projektipäällikkönä. Ennen sitä Stålhammar oli Suomen puolustusasiamiehenä Yhdysvalloissa. Suistio jatkaa eläköitymiseensä asti Laivue-hankkeen ja myyntiprojektien tukena Senior Advisor -roolissa.

Tällä hetkellä RMC:llä on rakenteilla Tallinkin uusi matkustaja-autolautta. Lisäksi Rauman telakalla on aloitettu kahden Spirit of Tasmania -yhtiön tilaaman matkustaja-autolautan rakentaminen Australian ja Tasmanian väliselle reitille.

Yhtiö on myös aloittamassa Merivoimien Laivue2020-hankkeen korvettien rakennustöitä. Sitä varten Rauman telakalle on parhaillaan nousemassa 26 miljoonan euron monitoimihalli, jossa alukset voidaan rakentaa sisätiloissa. Halli on merkittävä satsaus myös muihin tulevaisuuden projekteihin.

– Nyt on hyvä aika katsoa yhtiön uutta vaihetta tuorein silmin. RMC on ottanut paikkansa suomalaisena telakkana maailman telakoiden joukossa. Haluamme kiittää Jyrki Heinimaata merkittävästä panoksesta RMC:n kasvattamisessa. Hänen ansiostaan tilauskanta ulottuu jo vuosikymmenen jälkipuoliskolle saakka, RMC:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini kiittelee.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut