RMC sai nopeutettua laivojen maksuaikatauluja – "Tämä on meille iso juttu"

Hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson arvioi yhtiön muutosohjelman olevan puolivälissä. Ensi vuonna RMC:n pitäisi taas tuottaa voittoa.

| Päivitetty

Pian kolmeen vuoroon siirtyvä lohkotehdas työllistää syyskuussa noin 250 ihmistä, joista entistä isompi joukko on RMC:n palkkalistoilla. "Uuden strategiamme mukaisesti kriittiset koneet ja laitteet miehitetään itse", kertoi operatiivinen johtaja Ville Laaksonen. Hänen takanaan näkyy TT-Linen lohkoja.

Rauman telakalla on parhaillaan tekemisen meininkiä. RMC rakentaa samanaikaisesti kahta matkustaja-autolauttaa TT-Linelle. Spirit of Tasmania -laivat ovat Tallinkin MyStarin kokoluokkaa.

– Ensimmäisen rungosta puuttuu enää suunnilleen piippu ja porttilohko. Toisen laivan terästuotanto on hyvässä vauhdissa, kuvasi tilannetta operatiivinen johtaja Ville Laaksonen.

Projektipäällikkö Johanna Kaijo kertoi, että ykköslaivaa rakentaa nyt noin 500 ja kakkosta 250 ihmistä.

Ensimmäinen "tasmanialainen" lasketaan vesille syksyllä. Alusten luovutukset ajoittuvat ensi kevääseen ja ensi vuoden lopulle.

"Hienoa, kun päästään rakentamaan kahta identtistä laivaa", sanoi TT-Linen lauttojen projektipäällikkö Johanna Kaijo.

Rahaa sisään tasaisemmin

Hyviä uutisia oli kerrottavana uudella toimitusjohtaja Mika Niemisellä ja hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavsonilla.

RMC on saanut sovittua uudesta maksuaikataulusta laivojen tilaajien ja rahoittajien kanssa. Laivakaupoissa maksut ovat tyypillisesti hyvin loppupainotteisia. Nyt maksuja saadaan sisään tasaisemmin.

– Se on meille iso juttu, sillä kustannuksia kertyy tasaisesti. Toinen tekijä on korkojen nousu. Laivakauppoja tehtäessä elettiin vielä nollakorkojen aikaa, sanoi Gustavson.

RMC teki kahtena viime vuonna suuret tappiot, joten raha tulee tarpeeseen.

Sotalaivojen tuotanto alkaa Rauman telakalla loka-marraskuun vaihteessa, kertoi RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.

"Muutosohjelma puolivälissä"

Miten on edennyt RMC:n säästöohjelma, josta viime talvena uutisoitiin Länsi-Suomessa useamman kerran.

– Kyse ei ole säästöohjelmasta, vaan paljon laajemmasta muutosohjelmasta, tarkensi Gustavson heti.

Hänen mukaansa RMC:n tuloskunto ei säästämällä ja leikkaamalla kohene, vaan tehoja nostamalla. Siihen pyritään muun muassa toimenkuvia selkeyttämällä, henkilöstöä kouluttamalla ja rekrytoinneilla.

– Harjoitus on puolivälissä, arvioi vuorineuvos Gustavson.

Tavoitteena on käyttökatteen kääntäminen plussalle tänä vuonna ja tuloksen ensi vuonna.

Korvetin näytepala esillä

Pääministeri Petteri Orpon seurueelle RMC esitteli perjantaina muun muassa korvettien referenssilohkoa.

– Se on täysiverinen pala, jota ei kuitenkaan käytetä korvetteihin, paljasti Laaksonen.

Mainittakoon, ettei korvetin palaa saanut valokuvata.

Korvettien eli neljän sotalaivan projekti on alkuperäisestä aikataulustaan reippaasti perässä.

– Perussuunnittelu alkaa olla valmis. Valmistussuunnittelu on vauhdissa. Tuotanto käynnistyy loka-marraskuun taitteessa, kertoi Laaksonen.

Sotalaivat tehdään uudessa hallissa, suojassa sateilta ja uteliailta katseilta.

– Tavaraa tuovat rekat voivat ajaa suoraan sisään. Meillä on turvatilat ja erillinen tietoverkko vain tätä projektia varten. RMC:n kaikki 240 henkilöä ovat korvettikelpoisia, kertoi Laaksonen.

Lohkotehdas kolmeen vuoroon

RMC:n lohkotehtaalla siirrytään syyskuun alussa laajempaan kolmivuorotyöhön, jotta lähinnä koronan aiheuttamaa viivettä saadaan kurottua umpeen.

Lohkotehdas työllistää silloin noin 250 ihmistä, joista entistä isompi joukko on RMC:n palkkalistoilla.

– Uuden strategiamme mukaisesti kriittiset koneet ja laitteet miehitetään itse. Uusien investointien myötä tänne on syntynyt uniikkia osaamista, jota ei ainakaan läheltä löydy, kehui Laaksonen.

Toiseen tasmanialaiseen tulee enemmän Raumalla rakennettuja lohkoja kuin ensimmäiseen. Osa lohkoista tulee puolalaistelakalta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut