RMC teki sähköjärjestelmistä diilin "vaasalaisverkoston" kanssa

Uuden aluksen propulsioratkaisu ja akustojärjestelmä edustavat viimeisintä teknologiaa päästöjen vähentämisessä meriliikenteessä. Esimerkiksi satamaa lähestyttäessä laivan pääkoneet voidaan pysäyttää jo merellä ja ajaa satamaan akustolla. Tällöin laiva saapuu satamaan päästöttömästi,  kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Rauma Marine Constructions teki Raumalla rakennettavan autolautan sähköjärjestelmistä sopimuksen Vaasan seudun yritysten verkoston kanssa.

Kvarken Linkin tilaamaan lauttaan järjestelmiä toimittavat ABB, WE Tech, VEO sekä Danfoss/Vacon.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa iloitsee siitä, että meriteollisuuden kasvu Rauman seudulla heijastuu positiivisesti laajemmin länsirannikolle.

- Laaja kumppaniverkosto on RMC:lle toiminnan ehdoton edellytys, Heinimaa sanoo.

Wasaline Ferryyn tulee muun muassa matkustaja-autolautoissa harvinainen sähkökäyttöinen ruoripotkurijärjestelmä, joka on suunniteltu erityisesti korkean jääluokan alukselle. Potkurilaitteet tulevat ABB:ltä.

Akkujärjestelmä on mitoitettu aluksen operointiin satama-alueella ilman pääkoneita. Akusto ladataan satamassa kytkemällä se maasähköverkkoon, jota käytetään myös lautan muihin tarpeisiin satamassaolon ajan. 

Wärtsilän toimittamien monipolttoainemoottorien pääpolttoaine on nesteytetty maakaasu. Myös biokaasua voi käyttää. 

- Uuden aluksen propulsioratkaisu ja akustojärjestelmä edustavat viimeisintä teknologiaa päästöjen vähentämisessä meriliikenteessä. Esimerkiksi satamaa lähestyttäessä laivan pääkoneet voidaan pysäyttää jo merellä ja ajaa satamaan akustolla. Tällöin laiva saapuu satamaan päästöttömästi,  kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg tiedotteessa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut