Rolls-Roycen Rauman yksikön tilauskanta on tullut alas 60 prosenttia huippuvuosista. Raumalla valmistettavien potkurilaitteita menee eniten porauslauttoihin ja porausaluksiin, hinaajiin ja huoltoaluksiin.
Kun öljyn hinta tuli alas, offshore-markkinat hyytyivät. Rolls-Roycen Marine-liiketoiminnan johtaja Mikael Mäkinen uskoo öljyn tarjoavan yhä markkinarakoa.
- Ei öljyn hinnan tarvitse nousta sataa taalaan, että öljynetsintä alkaa uudelleen. Entiselleen se ei kuitenkaan koskaan enää palaa, sanoo Mäkinen.
Öljybisneksen rinnalle Rolls hakeekin uusia asiakkaita.
– Katsomme myös ihan uudentyyppisiä ratkaisuja. Tarkoitus on pitää huolta siitä, ettei oltaisi toista kertaa samassa tilanteessa, sanoo Mäkinen Rauman tilauskirjan ohuuteen viitaten.
Rauman potkuritehtaan tuotantokonsepti menee uusiksi.
- Meille tulee omat tuotantolinjat 40 tonnin ja 80 tonnin laitteille sekä erikoistuotannolle, kertoo toimitusjohtaja Olli Rantanen.
Rolls-Royce käyttää Rauman yksikön uudistamiseen 57 miljoonaa euroa.
- Siinä summassa ei ole mukana vuokraa, jota maksamme saneeratusta logistiikkakeskuksesta, lisää Rantanen.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.