Romuakkujen käsittelylle satamassa laaja lupa – Tukes: Rikkioksidien aiheuttama vaara on todellinen

Akkujen purkaminen vähentää kuljetuksen riskejä, mutta luo sataman liepeille jälleen uuden onnettomuusskenaarion.

Eri yhtiöt käsittelevät ja varastoivat Rauman satama-alueella ja varsinkin niin sanotussa kemikaalisatamassa paljon ja monenlaisia vaarallisia aineita. Suuronnettomuusvaara on olemassa.

Lyijyakkujen laajamittainen varastointi ja purkaminen luovat Rauman satama-alueelle uuden onnettomuusskenaarion. Toteutuessaan se voisi aiheuttaa terveysvaaraa lähistön oppilaitoksissa ja asuinalueilla.

Toisaalta akkujen purkaminen tuo merkittäviä ympäristöhyötyjä, ja kuljetuksen riskit vähenevät.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on myöntänyt Suomen Akkukeräys Oy:lle luvan lyijyakkuromun sekä sen purkamisessa syntyvien vaarallisten jätteiden ja kemikaalien laajaan varastointiin.

Kuljetusriskit pienenevät

Teollisuus- ja ajoneuvoakkujen kierrätyslaitos sijaitsee satama-alueella, jossa on jo ennestäänkin vaarallisia kemikaaleja käsitteleviä laitoksia. Akkukierrätyslaitos lisää niiden joukkoon yhden, Tukesin kemikaaliturvallisuuslupaa edellyttävän ja suuronnettomuusvaaran sisältävän riskikohteen.

Kierrätyslaitoksessa saadaan luvan mukaan varastoida enintään 2 000 tonnia romuakkuja kerrallaan. Vuositasolla käsittelymäärä on enimmillään 10 000 tonnia.

Akut murskataan, minkä jälkeen muovit, metallit ja niin sanottu lyijypasta erotellaan hyötykäyttöä varten. Lyijy ja muovi kiertävät uusien akkujen valmistukseen, ja tätä varten ne kuljetetaan meriteitse muualle Eurooppaan.

Kierrätysmateriaalien käyttö säästää luonnonvaroja ja vähentää Tukesin mukaan myös kuljetuksiin liittyviä riskejä.

Palokaasuissa vaaroja

Varsinaisessa murskaamohallissa saa luvan mukaan varastoida enintään 250 tonnia romuakkuja ja niiden purkamisessa syntyneitä jakeita.

Yksi jakeista on akkuhappo. Se kiertää prosessissa, minkä lisäksi happoa pumpataan 100 000 litran kokoiseen varastosäiliöön.

Suuronnettomuusriskit liittyvät skenaarioon, jossa laitoksella syttyy tulipalo. Siinä syntyvät savukaasut voivat olla terveydelle vaarallisia.

Naapurilaitoksille aiheutuvia niin sanottuja dominoefektejä akkupalosta ei arvioida kehittyvän. Myöskään lähistön palavien nesteiden varastojen palon ei arvioida aiheuttavan onnettomuusriskiä akkuvarastolle.

Pahimmillaan evakuointi

Akkuvaraston palaessa ilmaan pääsee muun muassa lyijyä. Lisäriskin tuo akkuhappo, josta palo vapauttaa ilmaan rikin oksideja. Myös muovien palamisessa syntyy terveydelle haitallisia kaasuja.

Nämä voisivat arvioiden mukaan aiheuttaa vaaraa sekä lähialueen asutukselle että oppilaitoksille, joista esimerkiksi Samkin rakennukset sijaitsevat vain reilun 250 metrin päässä akkukierrätyslaitoksesta. Lähimmät asuinalueet ovat Lonsissa ja Petäjäksentiellä.

Tukesin mukaan näissä kohteissa olevat ihmiset saatettaisiin suurpalotilanteessa joutua evakuoimaan. Akuuteista vaikutuksista erityisen merkittäviä ovat rikkiyhdisteet.

– Rikkioksidien aiheuttama vaara on todellinen laitoksen välittömässä läheisyydessä ja pelastustoimiin osallistuvien tulee olla asiasta tietoisia, Tukes huomauttaa lupapäätöksessään.

Lyijyä voisi päästä mereenkin

Myös mahdollisten tulipalojen sammutukseen sisältyy riskejä. Ne kohdistuvat kuitenkin ympäristöön ja erityisesti meriluontoon.

Suomen Akkukeräys Oy:n arvion mukaan savukaasujen ja sammutusvesien mukana lyijyä ja sen yhdisteitä voi päästä myös maaperään sekä vesistöön eli käytännössä sataman edustalle. Laitos ei sijaitse pohjavesialueella.

Maaperässä ja meressä lyijyn vaikutukset ovat pääosin pitkäikäisiä, sillä lyijy kertyy eliöihin.

Sammutusvesien mukana lähivesissä voisi kuitenkin ylittyä myös niin sanottu akuutisti haitattomaksi arvioitu lyijyn pitoisuus.

Erityisriskit huomioitava

Onnettomuusriskien hallitsemiseksi kemikaalilupaan liittyy sekä turvallisuusselvitys että pelastussuunnitelma. Niissä on huomioitava lyijyn, rikkihapon ja muovien erityisriskit.

Laitoksen ulkopuolelle vaaraa aiheuttavien onnettomuuksien kehittymisen arvioidaan olevan verrattain hidasta, mikä helpottanee reagointia. Lisäksi pelastustoimintaa on harjoiteltava säännöllisesti.

– Lupapäätöksessä asetettiin ehtoja erityisesti paloturvallisuutteen liittyen. Palojen tunnistaminen varhaisessa vaiheessa ja palokuorman pitäminen vähäisenä ja erillään syttymislähteistä ovat tärkeitä varautumiskeinoja tulipalojen estämisessä, sanoo Tukesin ylitarkastaja Matti Peippo tiedotteessa.

Tukes valvoo sekä itse toimintaa että että onnettomuusharjoitusten järjestämistä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut