Ruokakaupan pitää olla lähellä

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kyselytutkimuksen mukaan kuluttajille tärkeintä ruokakauppaa valitessaan on myymälän sijainti niin pääasiallisen kuin täydentävänkin ostospaikan valinnassa.

Seuraavaksi tärkeimmät seikat ovat tuotevalikoima, myymälän tuttuus, varmuus tuotteiden saatavuudesta, korkealaatuiset tuotteet sekä myymälän siisteys ja viihtyisyys. Erityisesti täydennysostospaikkojen valinnassa vaikutti merkittävästi myös kaupan aukioloajat.

Vaikka kanta-asiakasedut ja -järjestelmät olivat sijaintia ja aukioloaikoja vähemmän tärkeitä, noin puolet kyselytutkimuksen vastaajista arvioi, että kanta-asiakkuuteen liittyvillä seikoilla on paljon tai erittäin paljon vaikutusta ostospaikan valintaan.

Halu ostosten keskittämiseen saman kaupparyhmän myymälöihin kasvoi sitä mukaa, mitä paremmin kanta-asiakasjärjestelmä jälkikäteen palkitsi rahallisesti ostosten keskittämisestä. Tällaisia kuluttajia löytyi etenkin S-ryhmän myymälöihin ostoksensa keskittävistä.

S-ryhmään ostoksensa keskittävät asiakkaat olivat myös halukkaita lisäämään ostosmääriään tavoitellessaan suurempaa bonusta. K-ryhmään keskittäville tärkeimpiä olivat tuotetarjoukset ja myymälän sopiva sijainti.

Ostoksensa eri ketjuihin hajauttavat taas valitsivat myymälän tarjousten ja edullisten hintojen perusteella.