S-ryhmä tuo marketteihin kotoisaa lähiruokaa

Osuuskauppa Keulan S-markettien Kotoisat-listat nostavat piirinmestareiden parhaat tuotteet esille.

– Kuluttajilla on kova halu ostaa pienten ja paikallisten valmistajien tuotteita ja osoittaa näin arvostusta heidän työlleen. Usein nämä tuotteet eivät kuitenkaan erotu laajasta valikoimasta ja ostopäätös jää siksi tekemättä, toimialajohtaja Sami Junnila Osuuskauppa Keulasta toteaa.

S-markettien henkilökunta kokoaa Kotoisat-listalle kuukausittain kolme piirinmestareiden parasta tuotetta. Tärkeintä on, että listalle nostetut tuotteet täyttävät kriteerit: tuote on kotimainen, sen tuottaja tunnetaan ja tiedetään, maku on aito, ja tuotteessa on kotoisa tunnelma.

– Kotoisat-ajattelusta on ryppyotsaisuus kaukana. Meidän listaltamme voi ihan hyvin löytyä naapurimaakunnan tuote. Tunne ajaa ohi maakunta- ja kilometrirajojen.

Kotoisat-listat on valtakunnallinen konsepti. Tuotelistat syntyvät Suomen 435 S-marketissa, markettien henkilöstön voimin, oman makunsa mukaisesti. Samalla syntyy jokaiselle tuotteelle myös muutaman lauseen mittainen tuotetarina.

S-ryhmän ruokakaupat myyvät paikallisruokaa karkeiden laskemien mukaan yli miljardilla eurolla vuodessa. Osuuskauppa Keula myy oman oman toiminta-alueensa ruokaa noin 25 miljoonalla eurolla ja tekee yhteistyötä kymmenien oman alueen valmistajan kanssa.