Sahahanke pani vauhtia rattaisiin satamassa - Ulko-Petäjäksen laiturihanke tulille aiottua nopeammin

Ulko-Petäjäkseen on haettu lupaa konttilaituriakin pidemmälle "länsilaiturille".

Tieto uuden sahan rakentamisaikeista kaupunkiin pani vauhtia Rauman Satama Oy:n laiturihankkeeseen. Satama on hakenut lupaa 534 metriä pitkän laiturin rakentamiseksi Ulko-Petäjäksen länsipuolelle. Satamassa uudesta laiturihankkeesta puhutaankin länsilaiturina.

– Olisimme hakeneet lupaa muutenkin, mutta saha nopeutti luvan hakemista, Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti sanoo.

Laiturin lupahakemus on nyt virallisesti vireillä, kun Etelä-Suomen aluehallintovirasto kuulutti sen julkisesti eilen.

Sahatavaran ehdoilla

Satama on neuvotellut Metsä Groupin kanssa uudella sahalla valmistettavien sahatuotteiden laivauksesta. Jos koko lupahakemuksen mittainen laituri rakennettaisiin, tulisi siitä sataman noin 520-metristä konttilaituriakin pidempi.

Asumalahden mukaan laituria ei kuitenkaan todennäköisesti rakenneta kerralla koko mitalta.

– Rakennamme sellaisen pätkän kuin tarvitaan, ei missään tapauksessa koko pituutta.

Ensin etelästä

Tarvittavan laituriosuuden mitta tarkentuu hänen mukaansa sataman ja Metsä Gropin välisten neuvotteluiden jälkeen. Yhtiöltä odotetaan lopullista investointipäätöstä mäntysahasta ensi vuonna alkuvuodesta.

Kokomittaisena laituri lähtisi etelässä Petäjäksen irtolastilaiturilta ja ulottuisi pohjoisessa uuden, vielä täyttämättömän Petäjäs 4 -vaiheen täytön kärkeen. 

Laiturihanke lähtisi liikkeelle eteläpäästä, joka on luontevin kohta lähimpänä väylää. Alle jää silloin sataman sauna- ja koulutusrakennus.

– Se saa sitten mennä, meille liiketoiminta on tärkeämpää.

Hyvä paikka

Laituri tulisi Asumalahden mukaan sijaintinsa puolesta erinomaiseen paikkaan: valmiiksi syvään kohtaan 12 metrin väylän päähän.

– Konttilaiturin laajennuksessa ja syvennyksessä törmäsimme siihen, kuinka kallista ja hankalaa vanhan laiturin syventäminen on. Sitten keksimme, että jos tarvitaan vielä syvää laituria, meillä on sille kaavanmukainen, satama-alueella sijaitseva paikka. Sen helpompaa ei periaatteessa ole.

Ainoastaan kovilla luoteistuulilla laituri olisi todennäköisesti pois käytöstä, mutta Asumalahden arvion mukaan kyse olisi muutamista päivistä vuodessa.

Takana vuosien valituskierre

Ulko-Petäjäksen satamanosan rakentamisesta käytiin Raumalla monivuotinen ja moninkertainen lupa- ja valitusprosessi.

Asiassa oli aktiivisena kallioiden säilyttämistä puolustanut Pro Petäjäs ry. asiakumppaneineen.

Nyt kalliot ovat kuitenkin kadonneet murskaksi ja alue on tasattu uudeksi satamakentäksi.

Satamayhtiö aikoo käynnistää Ulko-Petäjäksen täyttöjen viimeisen, nelosvaiheen, vielä tämän syksyn aikana.

Asumalahti sanoo toivovansa, että laiturihakemuksesta ei kukaan ainakaan huvikseen valittaisi, koska sillä voi olla vaikutusta sahahankkeeseen.

– On aina mahdollista, että tästäkin valitetaan, mutta minusta ne asiat liittyivät silloin enemmän Petäjäksen kallioihin ja pohjoisen puolen näkymiin. Tämä tulee länsipuolelle.

Valituskierre oli Asumalahden mukaan surullinen tapaus, jossa ei ollut voittajia.

– Me hävisimme aikaa ja rahaa ja he hävisivät kalliot.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut