Sähköautojen latausavustuksen loppuminen voi vaikuttaa taloyhtiöiden investointi-innostukseen – Raumalle tukia myönnetty vain kourallinen

Viiden vuoden aikana Raumalle on myönnetty tukea sähköautojen latausinfran rakentamiseen 16 taloyhtiöön.

Asunto Oy Kanavapuisto Rauma hankki sähköautojen latausinfran noin vuosi sitten. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Tapio Juusela hankki itselleen myös latauslaitteen. Valmius asennettiin kaikkiin taloyhtiön 18 autopaikkaan. Osa on sen jo Juuselan tavoin hyödyntänyt.

Raumalle on myönnetty 16 taloyhtiöön avustusta sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Luku on melko vähäinen, kun sitä vertaa koko valtakunnan tasoon.

Kaiken kaikkiaan asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara tehnyt noin 3100 myöntävää päätöstä taloyhtiöiden latausavustuksista. Suurin osa avustuksista on myönnetty isompiin kaupunkeihin, eniten Helsinkiin, Espooseen ja Turkuun.

Koko Satakuntaa tarkastellessa Rauma sen sijaan on hyvin edustettuna. Satakunnan alueelle myönteisiä tukipäätöksiä on tehty 31.

Huolellinen hakemus nopeuttaa

Lataustukia on myönnetty taloyhtiöille vuodesta 2018.

Tähän mennessä avustusta on myönnetty 46 miljoonaa euroa. Tuen avulla valmistuu tai on jo valmistunut noin 67 500 latausvalmiutta.

Raumalle tästä potista on tullut 152 000 euroa.

Raumalainen taloyhtiö Asunto Oy Äyhönrivi päätti hankkia kaikkiin asuntoihin sähköautojen latauspaikat vajaa pari vuotta sitten. Taloyhtiössä on viisi asuntoa.

Latauspisteet asennettiin marraskuussa 2021, ja samalla taloyhtiön hallitus laittoi avustushakemuksen vetämään.

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Timo Suistio kertoo, että avustushakuprosessi sujui nopeasti, kun paperit oli huolellisesti täytetty ja kustannukset selvillä.

– Ohjeistus on selkeä ehtojen suhteen. Meiltä ei kyselty sen enempää, ja rahat olivat taloyhtiön tilillä muistaakseni alkuvuodesta 2022.

Taloyhtiö kustansi latausvalmiuden

Myös Parpansalin lähistöllä sijaitseva taloyhtiö Asunto Oy Kanavapuisto Rauma hankki sähköautojen latausinfran noin vuosi sitten.

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Tapio Juusela kertoo, että hankkeen valmistelut aloitettiin hallituksessa vuonna 2021 latauspaikkakartoituksella ja lopullinen hankepäätös tehtiin yhtiökokouksessa kesällä 2022.

Avustushakemuksen käsittelyaika venyi.

– Hakemus laitettiin menemään elokuussa 2022, ja vasta toukokuussa 2023 saimme päätöksen. Sen perään soitettiinkin jo, mutta Aralta kerrottiin, että käsittelyajat ovat pitkiä.

Taloyhtiössä on 14 asuntoa. Autopaikkoja on yhteensä 18, osa autokatoksessa ja osa pistokkeellisia.

Jokaiseen autopaikkaan asennettiin valmius. Neljä on asentanut itselleen jo myös latauslaitteen.

– Taloyhtiö maksoi infran ja jokainen itse päättää, haluaako kustantaa latauspaikan. Infraa varten haimme avustusta ja saimme sitä maksimimäärän eli noin 35 prosenttia, Juusela kertoo.

Lataukseen käytettävän sähkön taloyhtiö laskuttaa neljän kuukauden välein.

Noin kolmannes kustannuksista

Nyt tuen kohtalo on vaakalaudalla, sillä valtionvarainministeriö esittää ensi vuoden talousarvioesityksessä avustusta poistettavaksi.

Avustuksen poistuminen voi olla kova isku monille taloyhtiöille, jotka suunnittelevat latauspaikkojen laittamista.

Esimerkiksi Asunto Oy Äyhönrivin taloyhtiössä hintaa jokaiselle asuntokohtaiselle latauspaikalle tuli noin 3 000 euroa. Tästä summasta avustus kattoi noin kolmanneksen.

– Asennuksen hinta määräytyy paljon kohteen mukaan. Meillä asennus sujui melko kätevästi. Sähkötaulujen kapasiteetti oli riittävä ja kaapeloinnille oli selvä reitti. Myös itse asennus sujui nopeasti. Yhdessä työpäivässä valmistui aina yhden asunnon latauspiste, Suistio kertoo.

Jonkin verran lisäkustannuksia taloyhtiölle tuli rajoittimesta, joka asennettiin hillitsemään pääsulakkeen liiallista rasitusta. Sähkösaunan käyttö ja auton lataaminen ei nyt onnistu samaan aikaan.

Tuen jatko vaakalaudalla

Sähköautojen suosio on lisännyt myös taloyhtiöiden kiinnostusta latauspaikkoja kohtaan. Sähköinen liikenne ry:n mukaan Suomen teillä liikkuu jo yli 180 000 sähköautoa.

Yhdenlaisesta kehityksestä kertoo se, että Autoalan tiedotuskeskuksen tilaston mukaan Tesla Motors ylitti syyskuussa 2023 ensirekisteröinneissä Toyotan. Tesloja rekisteröitiin 1202, Toyotan malleja 1037.

Kovasta tarpeesta kertoo myös hakemusten käsittelyaika. Käsittelemättömiä hakemuksia on tällä hetkellä 600, joista yksi on Raumalta. Käsittelyaika on tällä hetkellä noin 4–5 kuukautta.

Tälle vuodelle myönnetty budjettimääräraha ei tule riittämään kaikkiin jo toimitettuihin hakemuksiin.

Kuluvan vuoden lisätalousarviossa avustukseen esitetään kuitenkin 9,5 miljoonan euron lisämäärärahaa tälle vuodelle.

– Käytännössä avustuksen myöntäminen jatkuu ensi vuodelle, koska emme ehdi käsitellä kaikkia hakemuksia tänä vuonna, Aran rahoitusylitarkastaja Kari Lappalainen kertoo sähköpostitse.

Jos lisämääräraha myönnetään, se tarkoittaisi, että tukea voitaisiin myöntää vielä uusille hakijoille noin 6,5 miljoonan euron arvosta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut