Sähköyhtiöt saivat keinoja puuttua harhaanjohtavaan puhelinmyyntiin

Valtioneuvoston asetus sähköntoimitusten selvityksestä ja mittauksesta muuttui maanantaina. Tarkoitus on parantaa kuluttajan asemaa erityisesti sähkösopimusten puhelinmyynnissä.

Lainmuutoksella puututaan sähkön puhelinmyynnin pitkäaikaiseen ongelmaan, jossa myyjä ja kuluttaja ovat eri mieltä siitä, onko suullinen sähkösopimus syntynyt puhelun aikana.

Asiakas on edelleen vastuussa sähkösopimuksen kiistämisen tai peruuttamisen ilmoittamisesta sekä ilmoittamisesta myös paikalliselle sähköyhtiölle tilanteesta kirjallisesti.

– Tyypillisesti harhaanjohtava puhelinmyynti on kohdistunut eläkeläisiin, jotka ovat ottaneet meihin yhteyttä. Usein he uskovat pyytäneensä tarjouksen, mutta kotiin on tullut tilausvahvistus, sanoo Rauman Energia Oy:n toimitusjohtaja Marko Haapala.

Tästä eteenpäin asiakkaan kirjallisen kiistämisilmoituksen jälkeen paikallinen verkkoyhtiö voi olla panematta täytäntöön myyjänvaihtoa sekä palauttaa kuluttajan aiemman sähkönmyyjänsä asiakkaaksi, jos asiakkuus on jo ehtinyt siirtyä.

– Uskoisin, että tämän pysäyttämis- ja palauttamismahdollisuuden myötä ainakin räikeimmät tapaukset tulevat vähenemään, Haapala toteaa.

Nyt kuluttaja voi kiistää sopimuksen pätevyyden senkin jälkeen, kun uuden myyjän sähköntoimitus on jo aloitettu.

Rauman Energian tietoon on tänä vuonna tullut kymmeniä puhelinmyyntitapauksia, jossa ihminen ei ole mielestään ostanut uutta sähkösopimusta.

LUE LISÄÄ KELLO 23.00 ILMESTYVÄSTÄ NÄKÖISLEHDESTÄ

Hanki itsellesi lukuoikeus tilaussivulta. Esimerkiksi 24 tunnin lukuoikeus maksaa vain kaksi euroa.

Mikäli olet jo Länsi-Suomen tilaaja, voit rekisteröityä digipalvelujen käyttäjäksi täällä.