Sataman liikenne romahti vuoden 2009 tasolle –  "Satamainvestoinnit tehdään kymmeniksi vuosiksi, Raumalle voi tulla vaikka mitä"

| Päivitetty

Monena vuonna näihin aikoihin Länsi-Suomessa on kerrottu Rauman sataman uusista liikenne-ennätyksistä.

Vuonna 1994 rikkoutui ensi kertaa neljän miljoonan tonnin raja.

Vuonna 1999 yllettiin viiteen miljoonaan tonniin.

Myös seuraava miljoonapaalu saavutettiin viidessä vuodessa. Vuonna 2004 tavaraa kulki Rauman sataman kautta yli kuusi miljoonaa tonnia.

Vain neljä vuotta, ja taas juhlittiin ennätystä. Vuoden 2008 liikennetilaston lukema ansaitsee tulla tarkkaan mainituksi: 7 095 951. Sen yli ei nimittäin ole koskaan myöhemmin päästy.

Ennätyksiä ei hätyytelty aikoihin

Ennätystä seurasi raju romahdus, kun finanssikriisi sekoitti koko maailman. Rauman sataman liikenne putosi seitsemästä viiteen miljoonaan tonniin.

Kuopasta noustiin, mutta ennätyksiä ei ole hätyytelty pitkään aikaan. Kymmenen viime vuoden aikana Rauma on rikkonut kuuden miljoonan rajan vain kertaalleen.

Viime vuonna liikenne oli 5,8 miljoonaa tonnia. Tänä vuonna jäädään noin viiteen miljoonaan.

– Vienti ja tuonti jäävät ehkä vähän alle viiden miljoonan rajan, mutta kotimaan liikenne nostanee kokomaismäärän yli, ennakoi Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

Kotimaanliikenteen pieni lisäys tuli Rauman öljyluolien täytöstä. Dieseliä tuotiin Porvoosta.

"Paperin pudotus ihan hirvittävä"

Laskevien lukujen suurin selitys on paperi. Rauma oli Suomen suurin paperin vientisatama. UPM omisti satamaoperaattorin, nykyisen Europortsin, ja keskitti vientiään Raumalle.

– Tänä vuonna Raumalta on viety paperia 1,5 miljoonaa tonnia. 2006 ja 2007 määrä oli noin 3,5 miljoonaa tonnia, joten pudotus on ihan hirvittävä. Kehitys on ollut selvästi nopeampaa kuin osasimme arvioida, sanoo Asumalahti.

Metsän uusi saha tuo valmistuessaan uutta liikennettä, ja verkkoja on Asumalahden mukaan vesillä.

– Sellaiset 50 000 tai 100 000 tonnin jutut tuntuvat nyt isoilta. Niitä vain pitää saada useita ennen kuin menetykset korvataan. Toisaalta riippuvuus yhdestä asiakkaasta tai alasta pienenee.

Kontti valtaa yhä markkinaa

Tämän vuoden liikenneluvut ovat surkeita: vienti –17, tuonti –17, kontit –17 prosenttia.– Iso kuva ei ole muuttunut. Kontti valtaa markkinoita. Viiden viime vuoden satsaukset ovat pitäneet Rauman mukana konttikisassa. Yli kymmenessä metrissä uivia laivoja käy yhä enemmän. Olisimmeko menettäneet niitä ilman investointeja, kysyy Asumalahti.

Konttisatamia Suomessa on käytännössä enää kolme: Kotka, Helsingin Vuosaari ja Rauma.

Isot investoinnit jatkuvat vuoteen 2025 saakka. Sitten satama pystyy palvelemaan uutta sahaa ja on tällä tietoa valmis.

"Järviluoto Rauman hiomaton timantti"

Huolestuneet veronmaksajat kysyvät laajennettiinko satamaa turhaan, kun tavaravirrat eivät kasvakaan.

– Satamat tehdään kymmeniksi, jopa sadoiksi, vuosiksi. Kyllä tänne voi tulla vaikka mitä. Siitä olen ihan varma, ettei sataman tarina tähän pääty. Poriinkin tulee uutta kierrätysteollisuutta sataman ansiosta, sanoo Asumalahti.

Torstaina kerrottiin, että Poriin tulee vähäpäästöinen vanadiinin tuotantolaitos. Teräskuonaa tuodaan laivoilla Tahkoluotoon käsiteltäväksi. Prosessi hyödyntää uusiutuvaa energiaa ja paikallisista teollisuuslähteistä talteenotettua hiilidioksidia.

– Raumalla Järviluoto on hiomaton timantti tulevaisuuden isoille keiseille, visioi Asumalahti.

Pori sai sataman ansiosta vanadiinitehtaan

Torstaina kerrottiin, että Poriin tulee suuri vanadiinin tuotantolaitos.

Teräskuonaa tuodaan laivoilla Tahkoluotoon käsiteltäväksi.

– Porin Tahkoluodon satamalla on ensiluokkaiset logistiset yhteydet kansainvälisille markkinoille. Ehdotettu sijainti on kaavoitettu teolliseen käyttöön ja voimme ottaa hiilidioksidia talteen useista teollisista lähteistä hyödyntääksemme sen prosessissamme, kertoi Critical Metalsin toimitusjohtaja Damian Hicks.

Vanadiini on EU:n kriittisten raaka-aineiden listalla. Nyt sitä saadaan ympäristöystävällisesti louhimatta.

Vanadiiniyhdisteitä käytetään esimerkiksi erikoislujissa teräksissä ja energian varastointiratkaisuissa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut