Satoi tai paistoi – Kelan asiakkaat odottavat vuoroaan ulkosalla Raumalla

Rauman palvelupisteessä otettiin ajanvaraussysteemi käyttöön syyskuun alussa. Palveluasiantuntija noutaa asiakkaan oikeaan aikaan sisälle.

| Päivitetty

Syyskuun alusta lähtien Rauman Kelassa ajanvarauksella asioivat ovat joutuneet odottamaan vuoroaan ulkosalla. Palveluasiantuntija noutaa asiakkaan varattuna aikana sisään.

Nortamonkadulla sijaitsevan Kelan ulko-oven edessä on vain pieni lippakatos, joka ei juuri suojaa sadesäällä vuoroaan odottavaa.

Tilanteesta on käyty vilkasta keskustelua muun muassa somekanavissa.

Muutosta nykyjärjestelyyn ei ole kuitenkaan näköpiirissä.

– Valitettavasti meillä ei ole Rauman toimistossa niin paljon henkilökuntaa, että voisimme irrottaa ihmisen hoitamaan aula-asiointia, sanoo Kelan asiakkuusjohtaja Elise Kivimäki.

Käytännössä tilanne tarkoittaa sitä, että Rauman toimisto palvelee avoimin ovin maanantaista torstaihin kello 12–15.30. Muina aikoina palvelua saa ajanvarauksella.

Palaute ollut hyvää

Kela siirtyi ajanvarauskäytäntöön muun muassa toimeentulotukihakemusten ruuhkautettua asiakaspalvelun.

– Usein toimeentulotukiasioiden selvittämisessä menee paljon aikaa. Se taas harmittaa niitä asiakkaita, jotka tulevat paikalle jonkin pienemmän asian kanssa. Yhden toimeentulotukiasiakkaan kanssa voi hyvin mennä aikaa tunninkin verran.

Nyt muun muassa toimeentulotukiasiakkaat voivat hoitaa asioitaan ajanvarauksella. Kun asiakas varaa ajan, Kelan palveluasiantuntija voi perehtyä paremmin hänen tilanteeseen jo etukäteen.

– Palaute tästä uudesta käytännöstä on ollut pääosin hyvää. Toki kuuntelemme tarkalla korvalla kaikkea palautetta. Jos jokin toimintamalli osoittautuu huonoksi, pitää meidän sitä muuttaa, sanoo Kivimäki.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut