Saunaa pidetään suomalaisten hienoimpana tuotteena

Hienoin Suomessa suunniteltu tuote on kansalaisten mielestä sauna, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä kysely. Suomalaiset arvostavat käytännönläheistä suunnittelua, jota Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa edustavat käyttötavaran tuotteet.

Vastaajista peräti 19 prosenttia nosti saunan ykköseksi. Naisista 21 prosenttia ja nuorista 35 prosenttia sijoitti saunan hienoimmaksi.

– Suomalaiset arvostavat selvästi käytännönläheistä suunnittelua. Saunan jälkeen eniten mainintoja keräsivät Koneen hissit, astiankuivauskaappi, Nokian matkapuhelimet sekä jäänmurtajat. Kyselyn tulokset osoittavat suomalaisten ymmärtävän muotoilun ja suunnittelun monipuolisena osaamisena, joka näkyy useilla eri aloilla, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Samalle listalle saunan ja hissien kanssa pääsivät myös muun muassa Kalevalakorut, Fiskarsin tuotteet ja suomalaisten rakastama Alvar Aallon Aalto-maljakko.