Sekä Punainen Risti että Rikosuhripäivystys tarjoavat apua Vastaamon asiakkaille

Punainen Risti avaa auttavan puhelimen Vastaamon asiakkaiden tueksi.

Suomen Punaisen Ristin auttava puhelin on auki tänään sunnuntaina klo 15–21 numerossa 0800 100 200. Auttava puhelin on tarkoitettu kriisiavuksi Vastaamon tietomurrosta kärsiville asiakkaille. Maksuton palvelu on suomeksi. Maanantaista lähtien puhelimeen voi soittaa klo 9–21.

Auttavaan puhelimeen vastaavat Punaisen Ristin henkisen tuen koulutetut vapaaehtoiset. Keskustelu on täysin luottamuksellista.

– Auttava puhelin on tarkoitettu tietomurron aiheuttamien tunteiden ja tuntemusten käsittelemiseen sekä tukemaan henkistä selviytymistä tilanteessa, sanoo Suomen Punaisen Ristin psykologien valmiusryhmän johtaja Atte Varis.

Punainen Risti avaa auttavan puhelimen viranomaisten pyynnöstä. Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron kohteena ovat olleet tuhansien ihmisten potilastiedot.

– Turvallisuusympäristömme muuttuessa olemme uudenlaisessa tilanteessa myös auttajina. Tärkeintä on, että voimme kaikissa tilanteissa tarjota nopeasti tarvittavaa apua, Suomen Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Aki Pihlaja sanoo.”

Apua voi saada myös Rikosuhripäivystyksen puhelinpalvelusta 116 006, joka on poikkeuksellisesti auki sunnuntaina kello 17 saakka.

Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun voivat soittaa uhrit ja uhrin läheiset. Puhelu on maksuton.

RIKUun tulleissa yhteydenotoissa korostuu toisaalta tarve käytännön tiedolle, mitä uhriksi joutunut voi tehdä, sekä toisaalta keskusteluavun tarve ahdistavassa tilanteessa.

Neuvoja tietomurron uhreille on osoitteessa riku.fi/tietomurto sekä Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta:

https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/kysymyksia-ja-vastauksia-identiteettivarkauden-tai-tietovuodon-uhrille

Lisää aiheesta

Poliisilta uutta tietoa Vastaamon tietomurrosta – tutkinta alkoi syyskuussa, myös Vastaamo tutkinnan kohteena

Ministerit selvittävät Vastaamon tietomurron vastatoimia – sähköisessä rikosilmoituksessa voi olla ruuhkaa

Vastaamon asiakkaita koetetaan nyt kiristää suoraan – ovat saaneet henkilökohtaisia sähköposteja

Potilastietoja pitää suojella erityisen tarkasti