Selviävätkö sinun autosi renkaat syksyn sateista? Tänään alkava Rengasratsia tutkii urasyvyyksiä ja rengaspaineita

Riittävän urasyvyyden merkitys korostuu syksyn sateilla.

Tänään käynnistyy maanlaajuinen Rengasratsia-turvallisuuskampanja, jossa tutkitaan suomalaisten autojen renkaiden urasyvyyksiä sekä rengaspaineita. 

– Sekä urasyvyyksillä että rengaspaineilla on suora vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja sitä kautta laajemmin liikenneturvallisuuteen, Rengasratsian kampanjapäällikkö ja Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora toteaa.

Ratsian järjestävät yhteistyössä Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi. Kampanjaa on järjestetty vuodesta 2007, ja sittemmin Rengasratsia on tutkinut yhteensä noin 200 000 rengassarjaa.

– Kokonaisuutena suomalaiset ovat oppineet pitämään renkaistaan yhä paremmin huolta ja ymmärtämään niiden merkityksen liikenneturvallisuudelle. Samalla teillä ajaa pieni joukko kuljettajia, joilla turvallisuuspuutteita on autossa, renkaissa ja ajotavassa. Heidät haluamme tavoittaa, Nuora sanoo.

Ratsiaviikon ulkopuolella poliisi valvoo renkaiden kuntoa osana muuta partiointiaan ja kirjoittaa joka syksy noin 400 liikennevirhemaksua tai sakkoa renkaissa ilmenevien puutteiden vuoksi.

Syksyn sateilla korostuu riittävän urasyvyyden merkitys. Urien tehtävä on viedä vesi pois renkaan ja tien välistä, ja matala ura ei sitä tee.

Laki vaatii kesärenkaaseen 1,6 millimetrin urasyvyyden, mutta yleinen turvasyvyys on 4 mm. Sen tarkistamisessa auttaa klassikkokonsti: kahden euron kolikon hopeareunuksen korkeus on noin neljä milliä, joten jos hopeareunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa.

Rengasratsiaviikolla seurataan henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntoa ja jaetaan tietoa renkaiden vaikutuksista turvallisuuteen. Renkaita tutkitaan tämän viikon (13.9.–17.9.) aikana 30 eri paikkakunnalla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut