Sini hyppäsi energiateollisuudesta sote-maailman pyörteisiin – " Näen molemmissa aloissa paljon yhtäläisyyksiä"

Raumalainen Sini Gahmberg on Satasairaalan ensimmäinen viestintäpäällikkö. Satasairaalan brändiä on kehitetty ja hiottu systemaattisesti jo useamman vuoden ajan. Gahmbergin tehtävänä on kirkastaa ja kehittää brändiä edelleen.

Raumalainen Sini Gahmberg valittiin keväällä Satasairaalan ensimmäiseksi viestintäpäälliköksi. Gahmberg siirtyi sairaalamaailmaan TVO-konsernista Posiva Oy:n viestintäpäällikön toimesta.Energiateollisuuden palveluksessa hän ehti toimia kaikkiaan 17 vuoden ajan.Siirtymä uuteen työhön on sujunut hyvin. Vastaanotto on ollut lämmin. Uuden ja edellisen työn välillä on myös vahva punainen lanka.

– Vaikka alat ovat äkkiä ajatellen kovin kaukana toisistaan, eivät ne kuitenkaan ole. Molempien kohdalla kyse on ihmisten hyvinvoinnin rakentamisesta. Loppujen lopuksi molemmilla aloilla on myös pitkälti sama arvopohja, pohdiskelee Gahmberg.

Parin kuukauden aikana Satasairaalan laaja kokonaisuus on tullut pikku hiljaa tutuksi, vaikka toimialoja ja -pisteitä on paljon.

– Ihan kaikissa paikoissa en ole vielä käynyt, mutta ei tämä ihan niin mystiseltä kokonaisuudelta enää tunnu. Olen ehtinyt vierailla jo myös Ulvilan Antinkartanossa. Tutustuminen on siis hyvässä vauhdissa.

Brändin vaalimista ja kehittämistä

Satakunnan sairaanhoitopiirin ja Satasairaalan viestinnän resurssit ovat olleet melko vaatimattomat, vaikka kyseessä on iso, lähes 4 000 henkilön, organisaatio.

Viime joulukuussa valmistuneen viestintästrategian mukaisesti resurssia päätettiin vihdoin lisätä muun muassa perustamalla viestintäpäällikön toimi.

Viestinnän perusasiat ovat kuitenkin jo kunnossa. Gahmbergin tehtävänä on lähinnä kirkastaa ja kehittää asioita. Jatkossa on tarkoitus kiinnittää huomiota enemmän myös työyhteisöviestintään, jota tehdään yhteistyössä henkilöstöosaston kanssa. Lisäksi alkava sote-uudistus tuo oman lisänsä työkenttään.

– Toki tehtävänäni on koko Satasairaalan brändin vaaliminen. Hyvää mainetta pitää kehittää jatkuvasti. Meillä on pieni ja tehokas tiimi, joten kädet savessa tässä saa itsekin olla, nauraa Gahmberg.

Satasairaalan brändiä on kehitetty ja hiottu systemaattisesti jo useamman vuoden ajan. Ihan alusta ei siis tarvitse lähteä liikkeelle.

– Satasairaalalla on positiivinen kaiku niin asiakkaiden kuin työyhteisön sisälläkin. Tästä on hyvä jatkaa.

Muutamaa osa-aluetta Gahmberg haluaa kuitenkin vahvistaa entisestään. Toinen on digi- ja someviestintä ja toinen kriisi- ja valmiusviestintä.

– Erityisesti tuo kriisi- ja valmiusviestintä on itselleni tuttua jo entisestä työelämästäni. On hienoa päästä viemään sitä eteenpäin myös täällä.

Yhteistyöllä lisää vetovoimaa

Länsi-Suomi kertoi (8.7.21) viime viikolla, että Satakuntaa vaivaa lääkäripula. Sama ongelma on nähtävissä myös valtakunnallisesti.

Gahmbergin mukaan ratkaisujen etsiminen päivystyksen lääkäripulaan on myös viestinnällinen asia. Satasairaalassa työolosuhteet on todettu useissa kyselyissä erinomaisiksi. Siitä huolimatta lääkäreitä lähtee muualle ja uusia on vaikea saada sitoutettua maakuntaan.

Gahmberg on seurannut tilannetta ja hänellä on olemassa jo muutama ajatus asiaan liittyen. Hän mainitsee muun muassa sen, että julkissektori voisi tehdä enemmän yhteistyötä maakunnan eri toimijoiden, esimerkiksi kauppakamareiden ja yritysten kanssa.

-Meidän pitää miettiä, mitä voimme yhdessä tehdä, jotta löytäisimme kokonaisvaltaisen ratkaisun. Kyse on kuitenkin Satakunnan yhteisestä työnantajamaineesta.

Töiden löytyminen lääkäreiden puolisoille alueelta sekä olemassa olevat hyvät vapaa-ajan mahdollisuudet auttavat perhettä kotiutumaan ja viihtymään Satakunnassa.

– Moni taho, kuten Rauman ja Satakunnan kauppakamarit, ovat tehneet tässä loistavaa työtä. Tarjontaa olisi markkinoitava yhdessä, sillä osaajien työllistyminen on useimmiten koko perheen asia.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut