Soitto jatkuu poikkeusoloissakin: lyömäsoitinten opettaja Timo Koskinen löytää ”puhelinopetuksesta” myös hyviä puolia

| Päivitetty

Musiikinopetus ei katkennut koronaan Rauman musiikkiopistossa ja yksilöopetusta onkin annettu etänä viime viikosta lähtien. Lyömäsoittimia ja viulunsoittoa opiskelevan 15-vuotiaan Ilmari Kuusiston ensimmäinen etärumputunti on juuri päättynyt. Se yllätti positiivisesti.

– Jotenkin kuvittelin, ettei video-opetuksesta rumpujensoitossa tule mitään. Yhteissoittoa opettajan kanssa ei nyt voi harrastaa, mutta muuten tunti toimi hyvin.

Kuusisto sanoo etukäteen ehkä vähän ennakkoluuloisestikin arvelleensa, että opetus keskittyisi teoriaan.

– Soitin kuitenkin melkein yhtä paljon kuin normaalitunnillakin.

Rumputunnin jälkeen Kuusistolla oli vielä viulutunti.

– Viulunsoitossa ehkä korostuu se, että opettaja ei ole fyysisesti paikalla, sillä soittamisessa on paljon asentojen korjaamista.

Luovuus kehiin

Videoyhteyden toisessa päässä oli opiston lyömäsoitinten rehtori Timo Koskinen. Hän on niitä harvoja opettajia, joka vielä tekevät töitä opiston tyhjyyttään kumisevissa tiloissa.

– Opetan täältä käsin, sillä minulla ei ole tarvittavaa laitteistoa kotona.

Alun jännityksen jälkeen etäopetus on lähtenyt sujumaan hyvin

– Jokainen opettaja voi järjestää oppitunnin haluamallaan tavalla, luovuutta ja mielikuvitusta saa siis käyttää.

Ihan oikea soittotunti

Etäopetusta oli alkuviikolla ehditty järjestää vasta kolmena päivänä eikä Koskinen vielä ollut opettanut kaikkia oppilaitaan, joita on hieman alle 30.

– Jo nyt on silti ollut hieno huomata, että näinin voi pitää ihan oikean soittotunnin. Musiikin opiskelu voi jatkua tilanteessa, jossa aika monelta harrastajalta on viety harkat alta. Läksyt pystyy kuuntelemaan ja harrastuksessa päästään eteenpäin. Olenkin lähtenyt sitä, etäsoittotunnit olisivat mahdollisimman lähellä tavallisia tunteja.

Paljon hyvää, mutta myös haasteita

Koskinen myöntää, että on vaikea ennustaa, miltä tilanne näyttää, jos koronaviruksen aiheuttama poikkeustila jatkuu pitkään.

Koskinen lähestyy etäopetusta kuitenkin myönteisestä näkökulmasta: hän on jo itse löytänyt siitä paljon etuja.

– Oppilaat esimerkiksi tottuvat esiintymään kameran edessä. Pyydän heitä myös nauhoittamaan omaa soittoaan, joten he voivat harjoitella myös studiomuusikkona olemista

Opettajasta on myös ollut hyödyllistä nähdä oppilaiden instrumentit ja tehdä sijoitteluun ja asentoihin tarvittaessa korjauksia.

– Haasteitakin toki on, eikä etäopetus tietenkään korvaa normaalia opettaja-oppilas -kontaktia, henkilökohtaista kädestä pitäen opetusta. Mutta musiikin opiskelu näin on silti osoittautunut yllättävän toimivaksi, se etenee, opetus ei ole vain ylläpitävää.

Hyvänä puolena hän näkee myös vanhempien kasvaneen roolin lapsen musiikin harrastamisessa.

– Omille tunneilleni on aina avoimet ovet, mutta eivät vanhemmat juuri koskaan ole siellä käyneet. Nyt he ovat olleet siellä kotona aika innostuneesti mukana.

Yhteissoittoa ikävä

Yhdeksäsluokkalainen Ilmari Kuusisto on harrastanut musiikkia kahdeksan vuotta ja hän soittaa sekä Rauman Poikasoittokunnassa että Rauman Soittokunnassa. Suurin murhe harrastuksessa on yhteisten harjoitusten jääminen tauolle.

– Isoin ja kivoin juttu tässä harrastuksessa on aina ollut yhdessä kavereiden kanssa soittaminen. Meillä oli tulossa kaikki vappujutut ja puhallinorkestereiden SM-kisat ja kesällä Hamina Tattoo Junior. Tietenkin se harmittaa, mutta tämän asian kanssa on nyt vain elettävä.

Kärkitossuilla vaikka keittiössä 

Raumalla tanssinopetusta antava Turun Seudun Tanssioppilaitos siirtyi myös uuteen toimintakulttuurin ripeästi tuntien jäätyä tauolle. Kuva: Anki Lindström-Halkosaari

Balettitunti olohuoneessa, tanssitunti omassa huoneessa tai improilua ikkunan edessä. Myös Raumalla tanssinopetusta järjestävä Turun Seudun Tanssioppilaitos siirtyi uuteen toimintakulttuurin ripeästi tuntien jäätyä tauolle.

Tanssioppilaitos aloitti etätuntien järjestämisen kuvaamalla opetusvideoita, joiden avulla kannustetaan tanssinharrastajia jatkamaan harrastustaan kotioloissa itselleen sopivana ajankohtana.

– Pyrkimyksenä ollut tehdä kivoja tunteja ja materiaalia, joka innostaa liikkumaan. Niillä tanssin voi viedä omaan huoneeseen, olohuoneeseen tai vaikka ulos, kertoo tanssinopettaja Anki Lindström-Halkosaari.

Oppilaitoksessa on myös mietitty livestriimauksen mahdollisuutta.Harrastajiin halutaan olla yhteydessä poikkeusoloissa.

– On tärkeää, että tanssinopettajat tavoittavat oppilaansa. Näin saadaan säilymään tuntuma harrastukseen.

Harjoitusvideoiden sisältö on tuotettu kaikista koulun tarjoamista tanssilajeista, kuten baletista, jazztanssista, nyky- ja lastentanssista.

– Olemme pyrkineet huomioimaan kaiken ikäiset ja tasoiset tanssijat.

Tanssioppilaitoksen opettajat pitävät yllä positiivista mielialaa, mutta tiedostavat myös haasteet.

– Haastavaa etäopetuksessa on se, ettei oppilaisiin ole suoraa kontaktia eikä vuorovaikutukseen pysty samalla tavalla kuin normaalisti.

Etujakin Lindström-Halkosaari löytää.

– Hyvää on se että oppilaat voivat kokeilla kaikkia tanssilajeja videoiden välityksellä, ja näin ollen tanssia aiempaa monipuolisemmin ja usean opettajan ohjaamana.

Turun Seudun Tanssioppilaitoksella on Raumalla noin 500 harrastajaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut