Some-tähdet tekivät siivouksesta siistiä – "Olemme verkkokaupastamme myyneet todella hyvin tuotteita sellaisiin maihin, joissa Auri Kananen on suosittu"

Tiktok-vaikuttajien noste avasi perinteikkäälle Sinituotteelle ensi kertaa ovet Ruotsin kivijalkaliikkeisiin. Arjen pakkopullasta on tullut mieluisaa käsillätekemistä.

Sonia Lindholm ja Auri Kananen ovat syitä siihen, että siivoamisesta on tullut sosiaalisessa mediassa ilmiö. Yli yhdeksän miljoonan tiktok-seuraajan Kananen on yksi Suomen suosituimpia sosiaalisen median hahmoja.

Siivouskuningatar Auri Kananen ryntää hymyssä suin kylpyhuoneeseen, jossa lattiakaakeleiden peittona on tilataideteosta muistuttava vessapaperihylsyjen keko.

Yli 20 miljoonaa tiktok-käyttäjää on nähnyt videon, jossa Kananen taitavin ottein siivoaa mahdottomalta näyttävän urakan.

Suomalaiset katselijat eivät voi olla huomaamatta, että sosiaalisen median suosituimman siivoajan käsissä on hyvin tutun näköisiä siniharmaita siivousvälineitä.

– Olemme verkkokaupastamme myyneet todella hyvin tuotteita sellaisiin maihin, joissa Auri Kananen on suosittu, Sinituote Oy:n toimitusjohtaja Johanna Hamro-Drotz myhäilee.

”Videoista hyvä fiilis”

Siivoamisesta on tullut sosiaalisessa mediassa viime vuosien aikana suuri trendi.

Johanna Hamro-Drotz näkee, että innostus alkoi pandemia-aikana, jolloin muukin kotona tehtävä käsillä tekeminen kuten ruoanlaitto ja käsityöt nostivat suosiotaan.

– Parasta mitä siivousvaikuttajat ovat tehneet, on se asennemuutos. Arjen pakkopullasta on tullut mieluisaa käsillätekemistä, jonka lopputuloksesta saa ihanan fiiliksen. Se on täydellistä vastapainoa digin ja somen täyttämälle elämälle.

Hamro-Drotz kertoo, että Sinituote on pitkään toiminut aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Omien some-kanavien lisäksi heille oli luontevaa lähteä suosituimpien vaikuttajien matkaan. Yrityksellä on Suomessa yhteistyösopimukset Auri Kanasen ja Sonia Lindholmin eli Bonia-siivouksen kanssa.

Kanasella on pelkästään Tiktokissa 9 miljoonaa seuraajaa, Boniasiivouksen siivousvinkkivideoilla on satojatuhansia katselukertoja.

– Taitavat vaikuttajat ovat mestareita siinä, että he tekevät asiat yksinkertaisesti ja helposti. Heidän suosittelemilla välineillä ja aineilla siivousurakasta tulee yksinkertainen ja suoraviivainen, Johanna Hamro-Drotz kertoo.

Ennen ja jälkeen -ihmevideoita on käytetty siivoustuotteiden televisiomarkkinoinnissa vuosia.

Sinituotteen toimitusjohtajan mukaan sosiaalisen median vaikuttajilla on videoissaan muitakin koukuttavia tekijöitä.

– Videoista välittyy se sama hyvä fiilis, kun on kotona siivonnut jonkun paikan kiiltävän puhtaaksi. Videolta näkee, miten ällöttä- vältä siivottava kohde näyttää, mutta oikeilla vinkeillä siitä tulee helposti puhdas ja tehtävään on helppo itsekin tarttua. Sen jälkeen on voittajafiilis.

Tiktok edellä Ruotsiin

Sinituotteella on tuore ja konkreettinen esimerkki siitä, millainen sosiaalisen median voima ja potentiaali markkinoinnissa on.

He aloittivat viime syksynä yhteistyön Ruotsin kahden suurimman siivous-tiktokkaajan kanssa. Parinsadantuhannen seuraajan vaikuttajat nostivat suomalaismerkin tunnettuutta naapurimaassa, ja videoita katselleet alkoivat kysellä tuotteita myös paikallisiin kauppoihin.

– Lähdimme tekemään sopimusta tiktokkaajien kanssa ennen kuin meillä oli mitään myyntiä Ruotsiin. Se todellakin toimi niin kuin ajateltiin, että sen avulla pääsimme avaamaan vähittäiskauppaan.

Sinituotteen perustajan Ilkka Brotheruksen tytär Johanna Hamro-Drotz kertoo yrityksen olevan nyt hieman mielenkiintoisessa tilanteessa.

Kun Ruotsin suurimpiin kuuluvat kauppaketjut ottivat Sinituotteen puhdistusainetabletit valikoimiinsa maaliskuussa, oli se ensimmäinen kerta kun yrityksen tuotetta myydään kivijalkaliikkeissä Suomen ulkopuolella.

Liikevaihtonsa 35 miljoonasta 40 miljoonaan nostaneen yrityksen toimitusjohtaja kertoo, että tuotteiden tunnettuuden kasvattaminen Suomea tuplasti kookkaammilla markkinoilla on pitkä- jänteistä työtä.

– Pidämme aina mielessä, että olemme perheyritys, emme startuppi. Kasvamme omilla rahoillamme maltillisesti, emme muiden rahoilla. Haluamme silti koko ajan kehittyä ja usko on kova siihen, että meillä on paljon annettavaa Suomen ulkopuolella niin välineissä kuin pesuaineissakin.

Somella tuoteideoita

Sinituotteella on Suomessa tehtaat Kokemäellä ja Akaassa, pääkonttori puolestaan sijaitsee Hausjärvellä. Siellä sijaitsee muun muassa yrityksen kehitysosasto, jolta tulee vuosittain 10–15 uutuus-tuotetta.

– Se on mielestäni kuluttajatuotepuolen parasta antia, että voimme miettiä ja tarjota kuluttajille uusia tuotteita, Hamro-Drotz sanoo.

Yrityksessä seurataan tarkkaan siivouksen ja asumisen vaikutteita niin Suomessa kuin maailmalla.

Hamro-Drotz kertoo, että paljon uusia tuoteideoita ja -toiveita tulee suoraan kuluttajilta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

– Olemme yrityksenä luonnollisella tavalla ihmisten arjessa kiinni, joten sosiaalisen median dialogi on hyvin tärkeää. Se on upeaa, että voimme koko ajan olla tekemisissä meidän tuotteiden käyttäjien kanssa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut