Stukin projektipäällikkö OL3-viivästyksistä: TVO on toiminut vastuullisesti ja turvallisesti

Ydinteknistä käyttöönottoa valvova Essi Vanhanen sanoo, ettei säteilyviranomaisen ole tarvinnut "nipottaa ylimääräisesti".

| Päivitetty

Olkiluoto 3:n ja sen aikataulujen riepottelu julkisuudessa on lisännyt voimayhtiön suuntaan painetta, jotka on jo esimerkiksi sähkön hinnan vuoksi korkea. Tästä huolimatta TVO on Stukin Essi Vanhasen mukaan suoriutunut laitoksen käyttöönotossa erinomaisesti. OL3 marraskuussa 2018.

Olkiluoto kolmosen (OL3) turvallisuudesta on vastuussa Teollisuuden Voima (TVO), joka on myös toiminut kuten pitää. Näin katso laitoksen ydinteknistä käyttöönottoa Säteilyturvakeskuksessa (Stuk) valvova projektipäällikkö Essi Vanhanen.

– Meidän ei ole tarvinnut asettaa ylimääräisiä ehtoja tai toisella termillä nipottaa ylimääräisistä asioista, joita TVO ei jo muutenkin toteuttaisi turvallisuuden varmistamiseksi. Kyllä TVO:kin haluaa turvallisen laitoksen, ei vain Stuk, Vanhanen kirjoittaa Säteilyturvakeskuksen verkkosivuilla julkaistussa blogikirjoituksessaan.

Mielikuvana automatka Raumalta Turkuun

Vanhanen avaa OL3:n viivästyksien taustalla olevaa ydinvoima-alan logiikkaa ja vertaa sitä autolla ajamiseen.

Vertauskuvassa TVO on kuljettaja ja eräänlainen liikennepoliisi, joka valvoo turvallisuuden varmistamiseksi laadittujen sääntöjen noudattamista. Vanhanen huomauttaa, että tyhmiä riskejä ei haluta ottaa.

– Pitäisi päästä Raumalta Turkuun. Kova kiire taas, joten ei kai se haittaa, jos ajan vähän kovempaa, Vanhanen maalailee.

Hän luo mielikuvan siitä, miten kiireen vuoksi tekisi mieli olla välittämättä kuluneista lasinpyyhkijän sulista, kaatosateesta, hämärässä liikkuvista peuroista tai moottorin vikavalosta.

Vanhasen vertauksessa takapenkillä huutavat vielä lapset. Ne voi kukin tulkita tavallaan vaikkapa ydinvoimayksikön valmistumista odottaviksi sähkönkuluttajiksi tai myöhästymisiä korostavaksi mediaksi.

Hän kehottaa laittamaan kiireen taka-alalle ja miettimään, mikä tilanteessa on tärkeintä.

– Haluan kuitenkin varmistua siitä, että pääsen lasten kanssa turvallisesti perille, ottaa se sitten niin monta pysähdystä kuin tarvis ja sen ajan mitä se ottaa.

Kiinassa varaosatilanne oli helpompi

Julkisuudessa voimayhtiötä, OL3-aikatauluja ja ajoittain Säteilyturvakeskustakin on riepoteltu pääosin kielteisessä valossa. Vanhanen muistuttaa, että ydinvoima-alalla turvallisuus on kuitenkin asetettava etusijalle.

– Ymmärrän, että aikataulu kiinnostaa, mutta jatkuva negatiivinen paine ja kuormitus tuskin edesauttavat projektin valmistumista, hän sanoo Länsi-Suomelle.

Yhteiskunnan asettamien paineiden ja arvostelun alla toimiva TVO saa kuitenkin Vanhaselta tässä tilanteessa kiittävän arvosanan. 

Vanhanen muistuttaa, että kyseessä on uudentyyppinen ja aiempia selvästi suurempi laitosyksikkö. Laitoksessa on satoja järjestelmiä sekä tuhansia laitteita ja komponentteja.

Monimutkaisen laitoksen käyttöönotossa tulee Vanhasen mukaan normaalistikin esille asioita tai ilmiöitä, joita ei ole osattu ottaa suunnittelupöydällä huomioon.

Kiinan tilanne toisenlainen

Projektipäällikkö myöntää silti, että matkan varrella sekä voimayhtiö että Stuk olisivat voineet tehdä joitakin asioita paremmin. Osa viiveistä liittyy kuitenkin esimerkiksi varaosien hankinnassa tapahtuviin viivästyksiin.

Olkiluodossa on turvallisuuden kannalta tärkeille järjestelmille varaosat valmiina, kaikille muille ei. Jälkimmäisiin kuuluivat esimerkiksi vuodenvaihteen tienoilla pitkän katkoksen aiheuttaneet pääkiertopumppujen juoksupyörät.

OL3:n rakentaminen alkoi vuonna 2005.

Toisinaan tahtia verrataan Kiinan Taishanissa sijaitseviin kahteen sisarlaitokseen, joiden rakentaminen alkoi vuonna 2008. Laitokset otettiin kaupalliseen käyttöön vuosina 2018 ja 2019.

Vertailu ei Vanhasen mielestä vaikuta olevan kaililta osin reilu, sillä Taishanissa varaosia voitiin tarvittaessa ottaa toisesta laitoksesta.

– Näin ei ole Olkiluodossa.

Venttiilit ja vertailu lentokoneeseen

Tuorein ja nytkin oletettua pidemmäksi osoittautunut viive Olkiluodossa johtuu primääripiirin ylipainesuojaukseen liittyvien varoventtiilien huollosta. Venttiilit liittyvät laitoksen paineenhallintaan onnettomuustilanteessa.

Tätä Vanhanen vertaa lentokoneeseen, jossa palaa toimimattomasta turvallisuudelle kriittisestä komponentista kertova varoitusvalo. Sellaisella koneella tuskin kukaan haluaisi lentää.

Hän katsoo, ettei viranomaisen tarvitse erikseen ohjeistaa lentäjää tilanteesta. Nousu peruutetaan alalle ominaisen turvallisuusajattelun ja siihen perustuvien menettelytapojen vuoksi.

– Näin myös TVO on toiminut OL3-laitoksen kanssa – vastuullisesti ja turvallisesti.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut