Suomalaiset ovat entistä tyytyväisempiä hätäpalveluihin

Hätänumeroon 112 soittaneiden suomalaisten tyytyväisyys hätäkeskuspalveluihin on jatkanut nousuaan, selviää Hätäkeskuslaitoksen Taloustutkimus Oy:llä teettämästä tutkimuksesta.

Hätänumeroon soittaneet antavat palvelun eri osa-alueille kokonaisarvosanaksi 4,48, kun asteikko on yhdestä viiteen.

- Hätäkeskuslaitoksen toimintaympäristö on ollut jatkuvassa muutoksessa. Siitä huolimatta asiakkaiden tyytyväisyys palveluja kohtaan on kasvanut tasaisesti jo vuodesta 2011. Kiitos kuuluu henkilöstölle, sanoo hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen.

Palvelun parhaana osa-alueena pidetään hätäpuhelun vastaamisen nopeutta, joka koetaan myös tärkeimmäksi.

- Vastausaikamme on resurssivajeen vuoksi laskusuunnassa, mutta asiakkaat ovat silti tyytyväisiä. Toivomme, että tulevaisuudessa resurssimme eivät vähene entisestään, jotta nykyinen palvelutaso pystytään ylläpitämään, Nieminen toteaa.

Tutkimukseen haastateltiin 1 549 henkilöä.

Noin 92 prosenttia hätänumeroon soittaneista sai viime vuonna vastauksen alle 30 sekunnissa. Hätäilmoituksia kertyi yhteensä noin 2,7 miljoonaa.