Suomen Lähijunat herätti raumalaisten toiveet henkilöjunayhteydestä – Näin kommentoi asiaa kaupunginjohtaja

Esko Poikelan mukaan tahtotila on kova, mutta palloja on vielä paljon ilmassa.

Raumalle ei ole kulkenut säännöllistä henkilöjunaliikennettä vuosikymmeniin. Suomen Lähijunien esittämän suunnitelman mukaan suora reittiyhteys kulkisi Tampereelle saakka ja vuoroja menisi parin tunnin välein.

Henkilöjunaliikenteen saaminen Raumalle on kaupunginjohtaja Esko Poikelan mukaan ollut jo pitkään aito tavoite.

Suomen Lähijunat Oy tiedotti torstaina hankkineensa VR:ltä yksitoista lähijunaa (LS 1.12.). Reittiyhteys Rauman ja Tampereen välille kuuluu myös yhtiön suunnitelmiin.

Yhtiön mukaan liikennöinti voisi alkaa vuonna 2025.

Yhtiön toimitusjohtaja Antero Alku painottaa, että pallo on nyt pitkälti kaupungin käsissä.

– Siinä mielessä tämä on yksinkertainen prosessi, että Rauma ei ole riippuvainen muista kaupungeista. Muut kunnat voivat halutessa tulla junan käyttäjiksi sopimalla siitä Rauman kanssa.

Uusi selvitys tilattu

Kaupunki tilasi alkuvuodesta Alkutieto Oy:lta selvityksen niistä edellytyksistä, joita vaaditaan Rauman ja Tampereen välisen henkilöjunaliikenteen käynnistämiseksi (LS 9.2.).

Konsulttina selvityksessä on toiminut Antero Alku, joka on nyttemmin nimitetty Suomen Lähijunien toimitusjohtajaksi. Alku myöntääkin olevansa tilanteessa eräänlaisessa kaksoisroolissa.

Pakkaa on sekoittanut ja työtä hidastanut tammikuussa 2023 julkaistu Traficomin selvitys Rauma-Kokemäki-välin matkustajamäärästä, joka oli arvion mukaan korkeintaan 17 000 vuodessa.

Lokakuussa kaupunki tilasi Ramboll Finland Oy:lta uuden selvityksen, joka perustuu matkapuhelindataan (LS 5.10.).

– Keskeinen ero tässä on, että nyt arvioidaan matkustajamäärää Rauman ja Tampereen välillä. Lähtökohdat ovat tällöin aivan toisenlaiset, Poikela huomauttaa.

Tällä hän tarkoittaa muun muassa sitä, että suoremman yhteyden myötä ylimääräinen vaihto jää pois ja vuoro on selvästi houkuttelevampi.

Vuoroja riittävän tiheästi

Kaupungin vahvana tahtona on, että vuorot tulisivat kulkemaan säännöllisesti kahden tunnin välein.

– Jos vuorot kulkevat liian harvoin, vähentää se merkittävästi junamatkan houkuttavuutta. Tiheys tuottaa myös muita etuja. Junia ei ole taloudellista seisottaa paikallaan, Poikela huomauttaa.

Tulisiko yhteysvälillä toimimaan siis mahdollisesti jonkinlainen supistettu "junabussi"?

– Ei tule. Kyseessä on aivan normaali kaksivaunuinen juna, jossa on noin 200 matkustajapaikkaa. Ennemmin ongelmaksi tulee, että junista loppuu kapasiteetti kesken, Alku uskoo.

Junalippujen hinnoittelusta molemmat vaikenevat.

Poikelan mukaan hinnoista ei ole vielä käyty varsinaista keskustelua. Oleellista hinnoittelun kannalta tulee olemaan se, onko junaliikenne osa joukkoliikennejärjestelmää vai kokonaan kuntien ostamaa liikennettä.

Radalla tulee ahdasta

Mahdollisesta junaseisakkeesta on tehty jo hyvin tarkka suunnitelma. Se tulisi sijaitsemaan Rauman Prisman läheisyydessä.

Tulevan vuoden talousarviossa seisakkeelle ei ole vielä tehty varausta.

– Hanketta voidaan toki aikaistaa, jos neuvottelut etenevät suotuisasti, Poikela sanoo.

Oleellista henkilöjunaliikenteen käynnistämiseksi on, että matkustajamäärä arvioidaan riittäväksi.

Oman päänvaivansa tulee aiheuttamaan myös Porin radan ahtaus. Nokian ja Tampereen ratavälillä ruuhka on väistämätön, jos uusi junayhteys käynnistyy.

Sama ahtaus tulee vastaan myös Tampereen ratapihalla. Nyt Tampereelta lähtevät vuorot esimerkiksi Helsinkiin on suunniteltu niin, että ne lähtevät tasatunnein.

– Fakta on se, ettei juna voi kulkea viiden minuutin päässä Porin junasta. Se ei ole taloudellisesti kannattavaa. Tämä tarkoittaa, että Tampereella tulee varautua kohtuulliseen vaihtoaikaan, Poikela sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut