Suuret odotukset uudelle laivalle - RMC jännittää aiheuttaako koronavirus viivästystä

Kyse on myös infrahankkeesta, kaksi kaupunkia ja maata yhdistävästä "sillasta", johon on käytetty julkista rahaa, selitti Ståhlberg. Wasalinen omistavat Vaasa ja Uumaja puoliksi.

| Päivitetty

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg oli torstaina innoissaan Rauman telakan rakennusaltaassa Aurora Botnian kölinlaskussa.

– Meillä on aika suuret odotukset uuden laivan suhteen. Tosi ylpeä olen, että se voidaan rakentaa Suomessa ja Rauman telakalla, jonka meriitit matkustaja-autolautoista ovat hyvät, hän sanoi.

120 miljoonan euron laivakaupasta kilpaili kaksitoista telakkaa. Loppusuoran kirikisassa oli Rauma Marine Constructionsin lisäksi "eräs eurooppalainen telakka".

– Rauman terästekninen osaaminen ratkaisi. Laiva rakennetaan tavallista ohuemmista levyistä. Tuosta lohkosta näkee ammattitaidon, sanoi Ståhlberg.

Wasaline hehkuttaa uuden hybridilauttansa ympäristöystävällisyyttä, ja ihan aiheellisesti.

– Wärtsilän pääkoneet toimivat nesteytetyllä maakaasulla ja biokaasulla. Tähän tulee myös lautoissa vielä harvinainen sähköinen ruoripotkurijärjestelmä sekä akut, joiden ansiosta alus on melkein päästötön satama-alueella. Laiva on luokassaan ainoa maailmassa, jossa on nämä kaikki, sanoi Ståhlberg.

Laivan on määrä alkaa ajaa Vaasan ja Uumajan väliä ensi vuoden vappuna. Lipunmyynnin Wasaline aikoo aloittaa vasta vuodenvaihteen jälkeen.

– Laivanrakennuksessa voi aina tulla viivästyksiä.

Tähän saakka projekti on edennyt aikataulussa. Koronavirus aiheuttaa pientä epävarmuutta, sillä Kiinassa on tehtaita suljettu. Kiinasta laivaan tulee ABB:n sähköpotkurilaitteita ja MacGregorin rampit autokansille.

Wasalinen nykyinen lautta Wasa Express tekee yhden edestakaisen matkan päivittäin. Uudella laivalla ajetaan kahdesti kumpaankin suuntaan.

– Odotamme matkustajamäärien kasvavan, muttei sentään tuplaantuvan. Uuden laivan käyttökulut ovat merkittävästi pienemmät, mikä mahdollistaa toisen vuoron. Kyse on myös infrahankkeesta, kaksi kaupunkia ja maata yhdistävästä "sillasta", johon on käytetty julkista rahaa, selitti Ståhlberg.

Laivan tilanneen Kvarken Linkin ja varustamo Wasalinen omistavat puoliksi Vaasan ja Uumajan kaupungit. Niillä on myös yhteinen satamayhtiö.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan mukaan laivan rakennusvaiheen työllistävä vaikutus on noin 800 henkilötyövuotta.

Keväällä alkaa myös Tallinkin tilaaman isomman lautan rakentaminen.

– Tämän vuoden lopulla tontilla on hommissa noin 1500 ihmistä, ennakoi Heinimaa.

RMC kasvattaa koko ajan myös omaa henkilöstövahvuuttaan. Nyt palkollisia on noin 150, vuoden lopulla 170–180.

– Tarvitsemme kokeneita osaajia, mutta myös uutta polvea kasvamaan taloon.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut