Suuret öljy- ja viljalastit kaunistavat sataman rumaa liikennetilastoa - paperin viennin vähentyminen huolestuttaa Asumalahtea

Vain yksi on varmaa: tästä vuodesta tulee huonompi kuin viime vuodesta, tiivistää Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

| Päivitetty

Rauman öljysatamassa on viime viikkoina käynyt tavallista enemmän laivoja. "Pitää paikkansa. Tyhjillään ollutta öljyluolaa on täytetty. Liki kymmenen laivaa on tuonut dieseliä Nesteeltä Porvoosta", kertoo Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

Hän on tyytyväinen, kun sataman öljyluolaan rakentama uusi dieselputki tulee käyttöön.

Öljyluolan täyttö kaunistaa mukavasti myös sataman liikennetilastoa, joka kertoo aika rumista miinuslukemista.

Toinen vastaava yksittäinen ilonaihe on keskiviikkona Raumalta lähtenyt Spar Capella. Liverpoolista saapunut laiva lastasi melkein 30 000 viljaa.

Koronan vaikutus näkyy ja vahvistuu

Tammi-maaliskuussa Rauman sataman kautta kuljetetun tavaran määrä väheni 16 prosenttia. Saman verran on miinusta konttiliikenteessä.

– Tammikuu oli vielä kohtuuhyvä. Helmikuussa metsäteollisuuden lakot vähensivät merkittävästi vientiä, ja maaliskuussa alkoivat koronan vaikutukset näkyä. Huhti-toukokuussa korona vaikuttaa vielä enemmän negatiivisesti, maalaa Asumalahti ison kuvan sataman alkuvuodesta.

Vain yksi on varmaa

Tulevaisuus näyttää epävarmalta.

– Vain yksi on varmaa: tästä vuodesta tulee huonompi kuin viime vuodesta.

Viime vuonna Rauman sataman kautta kulki 5,8 miljoonaa tonnia tavaraa ja 261 000 konttiyksikköä.

Satamayhtiön liikevaihto oli vajaat 12 miljoonaa euroa, josta liikevoittoa kertyi 1,7 miljoonaa euroa.

Tällä hetkellä voi vain arvailla kuinka paljon pudotusta tulee.

– Se huolestuttaa, että paperin kysyntä Euroopassa laskee. Pelkona on, että voimakkaasta pudotuksesta tulee trendi, eikä kysyntä palaudukaan koronakriisin jälkeen aiemmalle hitaan laskun uralle, miettii Asumalahti.

Se olisi huonompi homma Rauman Satamalle ja pääoperaattori Europortsille, sillä Rauman sataman perinteinen pääbisnes on paperin vienti. Sen osuus kaikesta liikenteestä oli viime vuonna noin 37 prosenttia.

Sellua kulkee edelleen hyvin

Viime vuonna paperia lähti Rauman kautta maailmalle 12 prosenttia vähemmän kuin 2018. Tammi-maaliskuussa pudotusta on roimasti enemmän, 28 prosenttia.

Sellua sen sijaan on Raumalta viety alkuvuonna miltei viime vuoden malliin.

– Konttipula saattaa johtaa siihen, että jotkin vientilastit eivät kulje. Konttipulan takia selluakin on vaihdettu toisenlaisiin kuljetuksiin, kertoo Asumalahti.

Petäjäs 4:n penkka umpeen

Epävarmoista lähitulevaisuuden näkymistä huolimatta Rauman Sataman suuret satsaukset jatkuvat.

Petäjäs 1 valmistui vuonna 2017, Petäjäs 2 ja 3 viime vuonna. Parhaillaan työn alla on Petäjäs 4 -laajennus. Viime syksynä aloitettu nelosvaihe tuo satamaan lisäkenttää kuutisen hehtaaria. Sen pitäisi valmistua kesällä 2021.

– Reunapenkan täyttö etenee aikataulussa. Se saadaan lupaehtojen mukaisesti valmiiksi toukokuun loppuun mennessä. Näin syntyy allas, jota voidaan täyttää kesällä, kertoo Hannu Asumalahti.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 18,5 miljoonaa euroa.

Asumalahden mukaan laajennus tulee tarpeeseen ja tuo satamaan kokonaan uutta toimintaa.

Seuraava investointi on vielä paljon suurempi. Rauman Satama on rakentamassa sahatavarakeskusta Metsä Fibren uutta suursahaa palvelemaan. Hankkeesta tehty valitus lykkää toteuttamista.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut