Sydänliitto, Aivoliitto ja Diabetesliitto listasivat vinkkejä yloppilaskirjoituksiin

Sydänliitto, Aivoliitto ja Diabetesliitto muistuttavat esimerkiksi unen tärkeydestä. Kuva: LS-arkisto

Sydänliitto, Aivoliitto ja Diabetesliitto listasivat yhteisen Yksi elämä -hankkeen tiimoilta kevään ylioppilaskirjoituksiin osallistuville listan vinkkejä, joilla valmistautuminen ja jaksaminen sujuvat paremmin.

  1. Muista valmistautuessasi kirjoituksiin, että väsyneenä ei opi, ja jos ei nuku, mieleen painaminen häiriintyy. Eli jokaisen oppimisjakson päälle tarvitaan kunnon unet, jotta omaksuttu tieto jää muistiin.
  2. Elämä pitäisi voida järjestää niin, että viikonloppuna ei tarvitse univelan kiinniottoja eli yö riittävästi unta on ainut keino jaksaa pitkän päälle.
  3. Alkoholi huonontaa unta eli jos tavoitteena on hyvä suoritus on syytä pysyä raittiina.
  4. Kahvia/teetä voi käyttää tilapäiseen väsymiseen.
  5. Huolehdi ylioppilaskirjoituksia edeltävänä päivänä siitä, että olet syönyt kunnollisen päivällisen hyödyntäen lautasmallia ja liikkunut kevyesti viimeistään alkuillasta sekä juonut riittävästi vettä. Kuitupitoinen, kasviksia, hedelmiä tai marjoja sekä jotain proteiinin lähdettä sisältävä iltapala auttaa nukahtamaan eikä nälkä yllätä kesken unien.
  6. Monipuoliseen aamupalaan kannattaa satsata. Valitse itselle sopiva yhdistelmä: maitoon keitetty puuro, täysjyväleipää, rahkaa, jogurttia, viiliä, hedelmiä, marjoja, mysliä tai muroja. Mieluiten vain vähän sokeria, mutta runsaasti kuitua.
  7. Syö kirjoitusten aikana normaaliin lounasaikaan. Eväiksi sopivat täytetyt täysjyväleivät tai –sämpylät, hedelmät, pähkinät tai mantelit. Juomaksi kohtuudella kahvia, kaakaota, vettä tai vähäsokerinen välipalajuoma. Mahdolliset herkut kannattaa säästää jälkiruoaksi.
  8. Jos iltapäivällä väsymys yllättää tai haluat satsata vielä loppurutistukseen, juo vettä ja syö kevyt välipala eli hedelmä ja kourallinen pähkinöitä. Mahdolliset namit vasta jälkiruoaksi.
  9. Syö kirjoitusten jälkeen kunnon ateria.

Vinkit antoi unitutkija Tarja Stenberg Helsingin Yliopistosta sekä ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa Suomen Sydänliitosta.