Taksiautoilijan työturvallisuus hyvällä tolalla

– Kaupan kassa joutuu kohtaamaan työssään moninkertaisesti enemmän väkivallan uhkaa kuin taksinkuljettaja, luonnehtii taksiautoilija Minna Hannukainen.

Hän on pyörittänyt taksin rattia kahdeksan vuoden ajan kohtaamatta yhtään uhkaavaa tilannetta.

– Minulla ei ole ollut turvaton olo missään kohtaa kuluneiden vuosien aikana, vaikka toki temperamenttisiakin asiakkaita on vuosiin mahtunut. Olen ollut onnekas, mutta eihän sitä voi kuitenkaan koskaan tietää, että kuka on se vaarallinen asiakas, Hannukainen miettii.

Hänen mukaansa väkivallan uhan sijasta naistaksiautoilija kohtaa työssään lähinnä seksuaalista ehdottelua.

– Jotkut asiakkaat saattavat joskus vitsailla kyydin maksamisesta niin sanotusti luonnossa, Hannukainen nauraa.

Moni turvautuu luotettavaan kyydin antajaan myös silloin, kun on nauttinut liikaa kansalaisluottamusta.

– Toisinaan joku hyvin väsynyt matkaaja ei ole ehtinyt sanoa ennen nukahtamistaan määränpäänsä osoitetta. Silloin poliisilaitos on ainoa oikea osoite, Hannukainen kertoo hymyillen.

Julkisuudesta huolimatta 

turvallinen ammatti

Taksinkuljettajaa kuulee joskus kutsuttavan myös juoppokuskeiksi.

– Omalla kohdallani päihtyneitä asiakkaita on kaikista asiakasajoista kuitenkin vähiten, sillä suurin osa ajokeikoista liittyy koululaiskuljetuksiin, Kela-matkoihin ja muihin asiointimatkoihin, Hannukainen kertoo.

Hannukainen pitää taksinkuljettajan ammattia edelleen hyvin turvallisena.

– Media uutisoi taksiin kohdistuvista uhka- ja väkivaltatilanteista aina näyttävästi, minkä kautta ihmisille saattaa syntyä mielikuva väkivaltaisesta ja turvattomasta ammatista. Se on kuitenkin aivan väärä mielikuva, Hannukainen toteaa.

Taksiautojen tekninen turvallisuus on nykyisellään hyvällä tolalla Suomessa. 

Hannukainen ei näe esimerkiksi takseihin saatavilla olevaa tallentavaa kameravalvontaa välttämättömänä.

– Keskus kuitenkin tietää koko ajan, missä taksit liikkuvat. Ja jos tien päällä tapahtuisikin jotain, on apua saatavilla nopeasti. Ainahan taksia kuljettava voi varustautua myös itse hankkimalla uhkaavien tilanteiden varalta esimerkiksi värjäävän pippurisumutteen, joka on luvanvarainen.

Pula taksin-

kuljettajista

Rauman Taksiautoilijat ry:n puheenjohtajana toimiva Hannukainen tietää, että taksinkuljettajista on krooninen pula. 

  Taksinkuljettajan koulutus vetää puoleensa halukkaita, mutta siitä huolimatta kovinkaan moni kokelas ei päädy alalle pitkäksi aikaa.

– Voi olla, että taksinkuljettajan työltä odotetaan enemmän kuin se todellisuudessa on. Monet lopettavat parin ajovuoron jälkeen, Hannukainen tietää.

Taksinkuljettajan työ on asiakkaan kokonaisvaltaista auttamista.

– Uudet alalle tulijat eivät välttämättä ole sisäistäneet sitä, että taksinkuljettaja on asiakaspalvelija sanan syvimmässä merkityksessä. Se tarkoittaa sitä, että tämä työ on myös kauppakassien kantamista, kaikenlaisten ihmisten auttamista, rollaattoreiden kantamista ja paljon paljon muuta.

Raumalla on mahdollisuus suorittaa taksikurssi 2. lokakuuta alkavalla kurssilla. Kurssille voi ilmoittautua osoitteessa www.taksikurssi.com.

Valopilkut keräävät

varoja lastensairaalalle

Lokakuun loppupuolella käynnistyvällä taksiviikolla muistutetaan siitä, että jokaisen ratin takana istuu aito ja auttamishaluinen ihminen, jonka palvelu ulottuu pitkälle pois ratin takaa.

Taksiviikkoa vietetään Valopilkku-kampanjan merkeissä. Taksiala kerää 28.10–3.11. rahaa Lastenklinikan korvaamiseksi rakennettavalle valtakunnalliselle lastensairaalalle, Uusi lastensairaala 2017 -hankkeelle.

– Viikon puitteissa muistutetaan, että taksi on usein se ainoa valopilkku yössä, kuten myös monen ihmisen elämässä, Minna Hannukainen kertoo.