Tallinkin uuden lippulaivan tuotanto alkoi Rauman telakalla - "Laiva on parempien aikojen symboli"

Tallinkin MyStarin rakentaminen on nyt virallisesti ja juhlallisesti aloitettu. Juhlan tunnetta latisti hieman se, ettei edes tilaajan edustajaa Rauman telakalla ollut. Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene lähetti terveisensä videoyhteydellä Tallinnasta.

| Päivitetty

Tämä on tärkeä päivä, aloitti RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa perinteisen seremonian laivan terästuotannon käynnistämiseksi.

Tallinkin MyStarin rakentaminen on nyt virallisesti ja juhlallisesti aloitettu. Juhlan tunnetta latisti hieman se, ettei edes tilaajan edustajaa Rauman telakalla ollut. Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene lähetti terveisensä videoyhteydellä Tallinnasta.

- Tosi tyytyväinen olen, kun Rauman telakka on kumppanimme tässä projektissa. Ensimmäinen uudislaivamme rakennettiin aikoinaan Raumalla, sanoi Nõgene.

RMC:n tiedotteen mukaan Raumalla on rakennettu kuusi matkustaja-autolauttaa Tallinkille. Mukaan on laskettu kaksi Aker Finnyardsin Helsingin telakalta valmistunutta.

Tästä 250 miljoonaa euroa maksavasta seitsemännestä tulee 212 metriä pitkä. Kyytiin mahtuu kolmisentuhatta ihmistä, kun matkustajat ja miehistö ynnätään yhteen. Kaistametrejä on rekoille ja autoille 1900.

Heinimaa hehkutti MyStarin uusinta teknologiaa, innovatiivisia ratkaisuja ja ympäristöystävällisyyttä. MyStariin tulee esimerkiksi kaksoispolttoaineratkaisu, joka mahdollistaa nesteytetyn maakaasun käytön. Sähköpropulsio mahdollistaa laivan operoinnin energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella.

Nõgene puhui laivasta siltana, joka yhdistää maamme ja kansamme. Alushan tulee Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen.

- Laiva on myös parempien aikojen symboli, hän sanoi.

RMC:n uudisrakennuksen numero 6003 tuotanto käynnistyi poikkeusoloissa, jotka näkyvät myös varustamon arjessa. Huvin vuoksi ei nyt liikuta. 

Toimitusjohtajan mukaan myös Tallinkin tilanne on koronan vuoksi haastava.

- Teemme töitä selvitäksemme ja katsomme eteenpäin. MyStar aloittaa tässä jotain uutta, joka antaa uskoa tulevaisuuteen. Tarvitsemme innovatiivisia ja vihreitä laivoja turvaamaan talouden ja ulkomaankaupan, hän sanoi.

MyStarin työllistävä vaikutus on yli 1500 henkilötyövuotta.

– Töitä riittää, kunhan vain työvoima ja materiaalit liikkuvat. Meillä on nyt hyvä vauhti päällä telakalla, sanoi Heinimaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut