Tältä voisi näyttää Järviluodon satama – katso tuore havainnekuva

Laituria on piirretty kahteen ilmansuuntaan. Isot kemianlaitokset ovat mahdollisia.

| Päivitetty

Havainnekuva Järviluodon satamanosasta näyttää, että laitureiden paikat ovat pohjois- ja länsireunoilla. Muu alue on varattu satamatoimintoihin liittyvälle teollisuudelle, niin että myös vaarallisten kemikaalien laitokset ovat mahdollisia. Lng-terminaali on vasemmassa alareunassa. Uusi Järviluodonväylä näkyy oikealla.

Maisemat muuttuvat merkittävästi, jos Järviluodon alue otetaan satamakäyttöön, kuten Raumalla on pitkään suunniteltu.

Suunnittelu on nyt täsmentynyt, kun Järviluodon asemakaavasta on julkaistu luonnosversio sekä siihen liittyvä viitteellinen havainnekuva.

Kaavaluonnoksessa on määritelty, mihin paikkoihin uuden satamanosan toiminnot on tarkoitus sijoitella ja miten kulkuyhteydet järjestetään.

Laiturit kahteen ilmansuuntaan

Satamalaiturit on sijoitettu nykyistä kantasatamaa vastapäätä Järviluodon pohjoisreunalle sekä ulkomeren puolelle alueen länsireunaan.

Laiturialueet ovat satama-aluetta ja muu alue on varattu satamatoimintoihin liittyvään teollisuuteen.

Järviluodon länsiosaan saa sijoittaa merkittäviä vaarallisia kemikaaleja valmistavia tai varastoivia laitoksia.

Alueen itäosassa eli lähempänä kaupunkia edellytetään vielä toiminnan suuronnettomuusvaikutusten selvittämistä.

Erikseen on varattu alue nesteytetyn maakaasun (lng) käsittelyä ja varastointia varten.

Uusi nimi kartalle

Järviluodon asemakaava sisältää myös sinne johtavat liikenneyhteydet. Rautatie johtaa alueelle Rauman ratapihalta telakan alueen kautta.

Kumipyöräyhteys on sen sijaan osoitettu Hankkarintieltä metsäteollisuuden alueen läpi Sampaanalanlahden täytettyä osaa pitkin.

Tämä uusi satamayhteys näkyy kaavakartalla uutena nimenä eli Järviluodonväylänä. Muita uusia nimiä ei osoiteta.

Linnut otettu huomioon

Merikotkan ja merimetsojen pesintä Vähä- ja Iso-Järviluodon saarilla on niin ikään huomioitu kaavaluonnoksessa omalla merkinnällään.

Saaret ovat selvitysaluetta, jossa on "merkittäviä linnustoarvoja, jotka rajoittavat alueen käyttöä".

Alue voidaan ottaa kaavan osoittamaan käyttötarkoitukseen siinä vaiheessa, kun voidaan todeta, että luontoarvot eivät vaarannu.

Rakentaminen ei ole mahdollista lintujen asuessa saarilla, sillä niitä suojelee EU:n lintudirektiivi ja luonnonsuojelulaki.

Rauman sataman pitkän aikavälin laajennussuunnaksi valittiin Järviluoto vuonna 2012. Liikenneratkaisut osoitettiin Rauman yleiskaava 2030 yhteydessä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut