Talvi lähestyy, mutta Rauman työmaaurakat etenevät – kiersimme eri puolilla kaupunkia jututtamassa töiden tekijöitä

Yhtä projekteista luonnehditaan poikkeukselliseksi jopa koko Suomen mittakaavassa. Moni kaupungin urakka on valmistumassa, osa jatkuu vielä keväälläkin.

Oppisopimuksella kartoittajaksi opiskeleva Iuliia Rud mittaili keskiviikkoaamuna rullamitalla rotvallin leveyttä Suvitien uudistuneella pysäköintialueella. Vieressä mittaustyönjohtaja Timo Virkku Rauman kaupungilta kertoi, että pysäköintialue pitää nyt piirtää uusiksi kaupungin kantakarttojen tietokantaan.

– Kartalla pitää kaiken näkyä, Virkku tokaisi.

Alue onkin toden totta muuttunut huomattavalla tavalla: metsikköä on kaadettu kymmenien puiden verran, ja tilalla on iso sorapintainen pysäköintialue.

Kaupungilla on käynnissä useita työmaaurakoita ympäri kaupunkia. Osa niistä valmistuu lähiviikkoina, ja Suvitien parkkipaikkaurakan vastaanottotarkastus oli juuri keskiviikkona.

Länsi-Suomi kiersi katsomassa työmaita eri puolilla Raumaa.

Syvärauman itäosassa työt jatkuvat talvella

Syväraumanlahden toisella puolella Purjehtijankadulla on puolestaan valmistumassa mittava katu- ja vesihuoltourakka.

Valmiin urakan vastaanotto koittaa ensi viikolla.

Keskiviikkona kadun varrella töissä oli hankkeen urakoitsijana toimivalle Infra Kiri Oy:lle töitä tekevä Ali Niskala. Hän tasoitteli ajoradan ja talojen väliin jäävää pientä piennarta.

– Asfaltointi taisi valmistua juuri eilen, Niskala sanoi.

Monelle Syvärauman asukkaalle Purjehtijankadun remontin valmistuminen lienee helpotus.

Työt kaupunginosassa kuitenkin jatkuvat, sillä katutoimi on kertonut aloittavansa talvella Syvärauman itäosan peruskunnostustyöt Kappelinsalmentieltä Antinkadulle.

Lehmukset saatava piukkaan pakettiin

Kaupungin keskustassa käy suuri myllerrys. Kanalin Länsirannan katu- ja vesihuoltourakka etenee aikataulussa, ja vanhan linja-autoaseman kohdilla onkin mittava työmaa.

Vieressä puolestaan puretaan Tarvontoria.

Kaupunkilaisten huomion on kiinnittänyt myös mielenkiintoinen projekti: Pipanpolun lehmusten siirtäminen. 14 vanhaa lehmusta on tarkoitus siirtää vanhan hautausmaan kupeeseen pois työmaan alta.

Siirtourakasta vastaavan Pihapalvelu Oksat Poikki -yrityksen Yrjö Juuruskorpi kertoi, että urakan suuritöisin vaihe on puiden valmistelu siirtoa varten.

– Juuret pitää saada todella piukkaan pakettiin. Hiusjuuret menevät syvälle, ja niitä joudutaan katkomaankin.

– Kun lehmukset istutetaan uuteen paikkaan, juurille annetaan sekoitus bokashi-liuosta ja aktiivihiiltä. Se on sellainen sekoitus ravinteita, että puu pystyy kasvattamaan uusia hiusjuuria, Juuruskorpi valotti.

Lehmusten siirtoprojekti on Juuruskorven mukaan poikkeuksellinen jopa koko Suomen mittakaavassa.

Tuomolanmäellä mittava peruskunnostus

Kunnallisteknisiä töitä tehdään myös keskustan eteläpuolella. Katutoimi jatkaa keväällä alkanutta Tuomolanmäen kunnallistekniikan peruskunnostusta Rinnepolulla, Tuomolanpolulla ja Tuomolantiellä.

Peruskunnostuksen yhteydessä uusitaan myös katujen rakennekerrokset, vesihuolto ja valaistus.

Kaupungin rakennuttajainsinööri Leena Ruusu-Viitanen kertoo, että Tuomolanmäen työt ovat käynnissä talven tuloon saakka.

– Keväällä urakkaa jatketaan asfaltointi- ja viimeistelytöillä, Ruusu-Viitanen kertoo kaupungin verkkosivuilla.

Aurauskalusto on kunnossa ja odottaa talvea: päivystysvuorot lähtevät rullaamaan joulukuussa

Rauman kaupungin katutoimi tiedottaa valmistelleensa myös aurauskaluston talvikuntoon.

Henkilöstön päivystysajat lumentulon varalta pyörähtävät käyntiin joulukuussa.

Aurattavia teitä Raumalla on yhteensä noin 420 kilometriä, ja siitä pyöräteiden osuus on noin 120 kilometriä.Teiden lisäksi myös pysäköintialueita ja torin ympäristöä aurataan.

– Peräkärryt, trailerit, asuntovaunut sekä muu kadun varsilla oleva materiaali tulee siirtää oman tontin puolelle. Kadut eivät ole säilytyspaikkoja. Kaikki ylimääräinen kadulla haittaa aurausta ja hidastaa työtä, työpäällikkö Jari Salminen muistuttaa kaupungin verkkosivuilla.

Raumalla lumet aurataan katuluokituksen mukaan. Etusijan saavat pääkadut sekä kevyen liikenteen väylät, joiden jälkeen vuorossa ovat asuntokadut.

Sama järjestys pätee liukkauden torjuntaan.

Asuntokatuja ei aurata viikonloppuisin, vaan auraus aloitetaan normaalin työajan puitteissa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut