Talvi on ollut kaupallisestikin synkkä – "Poistuvia tuotteita myydään pois poskettomilla hinnoilla"

Paremmin myyneet pyöräily- ja juoksutuotteet korvasivat urheiluliikkeissä osittain tappioita.

Valkeat nietokset ja paukkuvat pakkaset ovat olleet talven aikana Lounais-Suomessa vain haave. Nollan lämpöasteen tuntumaan painottuneet säät näkyivät julmasti urheilukauppojen talviliikuntavälineiden menekissä.

Pyörä-Nurmin kauppias Jussi Nurmi kertoo, että kulunut talvisesonki on ollut heikoin koko sinä kahden vuosikymmenen aikana, kun hän on työskennellyt liikkeessä.

– Mallistosta poistuvat tuotteet myymme pois poskettomilla hinnoilla. Jatkavat mallit menevät odottamaan ensi talvikautta, koska on turha myydä halvalla tavaraa pois ja ostaa sitä taas kalliimmalla kuukauden kuluttua tilalle.

Nurmi viittaa varaston täyttämiseen seuraavaa talvisesonkia varten hankittavilla tuotteilla, jotka hankitaan lähes vuotta ennen sesongin alkamista.

Tilattavien tuotteiden määrän sijasta on Nurmen mukaan järkevämpää keskittyä niiden laatuun.

– Kauppa ei käy, jos myy eioota. Lähdemme kuitenkin määrällisesti liikkeelle siitä, että tavaraa riittää varastossa. Siinä mielessä menemme riskillä, että valikoimaa riittää kyllä.

Polkupyörät ja lenkkeily auttaneet

Heikon talvilajivälinemenekin piristävänä kääntöpuolena ovat polkupyörät, joiden myynti on paikannut hiljaista hiihtovälinemyyntiä.

– Fillarit ovat pelastaneet myynnin. Niiden myynti on järkyttävässä nousussa. Sillä ei saa tietenkään paikattua suksimyyntiä, mutta suosio on ollut suurta, Nurmi kehuu.

Rauman Intersportin kauppias Teemu Holma sanoo, että myös heillä talviurheilulajeihin kuulumattomat tuotteet ovat paikanneet lumettoman talven taloudellisia vahinkoja.

– Juoksukausi ei missään vaiheessa katkennutkaan. Koko talven ajan on voinut juosta ilman nastakenkiäkin. Myös sulkapallo, tennis ja vuodenvaihteen jälkeinen sali-innostus ovat tehneet myyntipiikkiä. Synkkähän talvi on ollut silti myös kaupallisesti.Intersportissa talviurheiluvälineet poistuvat hyllyiltä vähitellen kuluvan viikon jälkeen.

Kevätsesongin pitää olla myymälässä täydessä käynnissä Holman mukaan jo muutaman viikon kuluttua.

Käyttäytyminen muuttunut

Myymättä jääneet sesonkituotteet ovat tietyissä määrin Pyörä-Nurmilla jokavuotinen ilmiö.

Nurmi uskoo, että oikeat sääolosuhteet saavat kuluttajat ostamaan enemmän kuin halvat hinnat. Ostamisen kulttuuri on muuttunut osaltaan näin hillitympään suuntaan.

– Ihmiset eivät innostu, jos kelit eivät ole kohdillaan. Hinta ei ratkaise niinkään nykyään, vaan tarve. Kymmenen vuotta sitten juostiin enemmän puoli-ilmaisten tarjousten perässä. Se aika on jo hiukan ohi.

Intersportissa ostoksilta tavoitettu Tiina Heinola edustaa Nurmen kuvailemia, tarpeen pohjalta hankintojaan tekeviä kuluttajia.

– Ostan yleensä vain tarpeeseen. Seuraan toki silloin tarjouksia, jos alennusaika on tulossa.Luistin- tai hiihtovälineet mielessä myöskään Heinola ei ole kuluneiden kuukausien aikana urheilukaupassa käynyt.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut