Tässä hallissa sotalaivat rakennetaan, myöhässä kuten RMC:n muutkin projektit – "Tuotanto alkaa ensi vuoden alkupuoliskolla"

Tallinkin MyStar on lähdössä koeajolle. Jos kaikki menee hyvin, voidaan laiva luovuttaa muutaman viikon päästä. Silloin se ehtisi vielä varustamolle tärkeään pikkujoulukauteen.

| Päivitetty

Rauman telakalla vietettiin keskiviikkona monitoimihallin harjannostajaisia. Suuressa ja korkeassa hallissa rakennetaan seuraavien viiden vuoden ajan sotalaivoja Merivoimille.

Itse asiassa rakentamisen olisi jo pitänyt alkaa, mutta neljän korvetin suunnittelu on viivästynyt. Mikä on ajantasainen aikataulu?

– Emme pysty kovin tarkasti sitä avaamaan, koska kyse on sotilaallisesta hankkeesta. Ennen kesälomia pääsimme Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen kanssa yhteisymmärrykseen suunnittelun viiveestä sekä jatkosta. Tuotanto tullaan aloittamaan ensi vuoden alkupuoliskolla, vastaa RMC:n vt. toimitusjohtaja Mika Laurilehto.

Hän huomautti, että isoissa prototyyppiprojekteissa tulee aina eteen erilaisia yllättäviä asioita. Niin myös Laivue 2020 -hankkeessa, jonka suunnitteluun osallistuu RMC:n ja tilaajan lisäksi asejärjestelmän toimittava Saab.

Uuden hallin tuotantotilat valmistuvat vuoden loppuun mennessä, toimistosiipi ensi keväänä. RMC siirtää kaikki sotalaivaprojektissa työskentelevät, noin 80 ihmistä, saman katon alle.

Tuotanto ei ala uudessa hallissa, vaan vanhoissa tiloissa teräksen leikkauksella, johon RMC on tehnyt suuret investoinnit. Sotalaivoissa käytetään ohuempaa teräslevyä kuin kaupallisissa aluksissa. Terästyöt alusten prototyyppilohkon parissa ovat jo käynnissä.

– Teräslohkot tuodaan monitoimihalliin, jossa ne liitetään ja varustellaan. Valmiit laivat siirretään hallista "kärryjen" päällä ja proomuilla mereen, kertoi Laurilehto.

Seuraavat isot investoinnit liittyvätkin vesillelaskujärjestelmään, jonka hankintaa RMC vielä puntaroi. Myös laituria pitää remontoida.

Merivoimat perustaa myös projektin ajaksi oman konttorin telakalle, joskaan ei RMC:n kanssa samoihin tiloihin.

Harjannostajaisissa RMC:n edustajat yrittivät pitää huolta siitä, ettei valokuvissa näkyisi Tallinkin MyStaria, jota tullaan operatiivisen johtajan Ville Laaksosen mukaan kuvaamaan lähiaikoina hyvinkin paljon.

Autolautan piti valmistua jo keväällä, mutta koronan ja sodan vuoksi projekti meni pitkäksi. MyStar on juuri lähdössä koeajolle. Jos kaikki menee hyvin, voidaan laiva luovuttaa muutaman viikon päästä. Silloin se ehtisi vielä varustamolle tärkeään pikkujoulukauteen.

Myöhässä ovat myös "tasmanialaiset" eli TT-Linen tilaamat kaksi autolauttaa. Muutaman kuukauden viiveestä on sovittu tilaajan kanssa.

– Tuotannon alku osui samaan aikaan Putinin projektin kanssa. Se aiheutti pienen tauon, kun teräksen saatavuudessa oli ongelmia ja hinnat korkealla. Nyt "tasmanialaisten" ensimmäiset lohkot ovat valmiina telakalla ja lisää on tulossa Gdynian telakalta Puolasta. Kölinlasku on lokakuun lopulla, kertoi Laurilehto.

Laivaterästä saa jo, mutta hinnat ovat edelleen aiempaa korkeammalla tasolla. Kustannusinflaatio nostaa myös työvoimakustannuksia.

Tallinkin valmistuttua RMC:llä on kuusi laivaa tilauskirjassa, joten töitä lähivuosille riittää. Uusia kauppoja tietenkin haetaan aina. Isoja odotuksia kohdistuu Suomen ja Ruotsin jäänmurtajahankintoihin. Urho-luokan viisi vanhaa murtajaa on elinkaarensa loppusuoralla.

– Ruotsi on pidemmällä. Siellä on valtion budjettiin alustavasti varattu rahaa. Suomen puolella ei ole vielä selvää kuvaa mitä tapahtuu. Tarve murtajien uusimiseen on selvä, sanoi Laurilehto.

Rauman telakan perinteinen leipälaji on matkustaja-autolauttojen rakentaminen. Nuori RMC on rakentanut sellaiset jo Molslinjenille, Wasalinelle ja Tallinkille. Työn alla on TT-Line.

– Iso kysymys on polttoaine. Varustamot miettivät kuumeisesti ratkaisujaan, kun tulossa on päästörajoituksia ja päästömaksuja, kertoi Laurilehto.

"Hienoa olla tukemassa Suomen armeijaa"

Telakan monitoimihalli on Rauman kaupungin ja telakkayhtiö RMC:n yhteishanke. Kaupunginjohtaja Esko Poikelan mukaan Rauma on sitoutunut ostamansa telakka-alueen yritysten toimintaedellytysten turvaamiseen.

Poikela kehui harjannostajaisissa hyvää yhteistyötä, luottamusta ja keskinäistä arvostusta SRV:n rakennusprojektissa.

- Tämä lähti käyntiin suotuisten tähtien alla, onnekkaan ripeästi. Sen ansiosta pahimmat uhkakuvat vältettiin. Halli parantaa RMC:n kilpailukykyä ja avaa uusia mahdollisuuksia, sanoi Poikela.

Hän uskoo, että raumalaiset ovat nyt entistäkin ylpeämpiä telakasta.

RMC:n vt. toimitusjohtaja Mika Laurilehto kertasi hallin monitahoista syntyhistoriaa. Pitkään mietittiin, tutkittiin ja neuvoteltiin ennen kuin päädyttiin uuden hallin rakentamiseen. Vaihtoehtoja olivat vanhojen hallien remontointi ja tilapäiset rakenteet.

- Edessä on vähintään viisi vuotta tiivistä työrupeamaa. Hallia on tarkoitus käyttää myös muiden viranomaisalusten ja kaupallisten laivojen rakentamiseen, sanoi Laaksonen.

Rakennusyhtiö SRV:n aluejohtaja Lari Mallius ei ole urallaan nähnyt yhtä nopeaa toimintaa kuin Rauman hallihankkeessa.

- Hienoa on olla tukemassa Suomen armeijaa ja sen toimintakykyä, totesi Mallius.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut