Tässä lähtee historiallinen kuljetus

VR:n kilpailijan tavarajuna toi ja vei puuta Raumalta ensi kertaa.

| Päivitetty

Fenniarail perustetiin vuonna 2009, kun rautateiden tavaraliikenne avattiin kilpailulle. Suomalaisomisteinen yhtiö liikennöi koko Suomen rataverkolla.

Isometsän tasoristeyksen yli kiskoja kolisutteli torstaina iltapäivällä historiallinen junakuljetus.

Lastissa ei ollut mitään erikoista, päinvastoin.

Raumalta kohti Kouvolaa lähti monta junavaunullista raakapuuta.

Uutta oli juna itse.

Veturissa ei lukenut VR, vaan Fenniarail. Sen tavarajuna kävi Raumalla ensimmäistä kertaa.

– Onhan tämä meille iso asia, kun liikenne alkaa uuteen paikkaan, sanoi Fenniarailin liikennepäällikkö Antti Turkia.

Raumalta lähti torstaina raakapuuta kohti Kouvolaa.

Fenniarail kuljettaa lähinnä puutavaraa. Rauman liikenteen asiakkaaksi Turkia myönsi UPM:n.

Kyse ei ollut ainutkertaisesta kuljetuksesta, vaan Raumalla on tarkoitus käydä kerran viikossa. Ainakin toistaiseksi.

– Raakapuun kuljetusverkostomme elää jatkuvasti asiakkaittemme puunhankinnan ja tarpeiden mukaan. Nyt olemme alkaneet liikennöidä Kaakkois-Suomen ja Rauman välillä, sanoi Turkia.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan selittää osan muutoksista. Suomen metsäteollisuus toi kymmenisen prosenttia käyttämästään puusta Venäjältä. Sodan sytyttyä itätuonti lopetettiin. Vastaava määrä puuta pitää nyt hankkia muualta.

Fenniarail perustettiin vuonna 2009, kun rautateiden tavaraliikenne avattiin kilpailulle. Liikenne alkoi kuitenkin vasta vuonna 2016. Nyt suomalaisomisteinen yhtiö liikennöi koko Suomen rataverkolla.

Fenniarailin liikevaihto on ollut 6–7 miljoonaa euroa. Yhtiön toimitusjohtaja on Onnibusista tuttu Lauri Helke.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut