Tästä syystä sähköauto on toimiva talviauto – takavuosien kikka toimii edelleen: "se pahvi on toimiva juttu monessa paikassa"

Diesel-autoilijan on syytä olla talvella tankatessa tarkkana.

Sähköauton toimintasäde saattaa pakkasella jopa puolittua, mutta muuten sähköauton on todettu olevan toimiva talviauto.

Avuntarpeet autojen kanssa ovat olleet ajankohtaisia vuoden ensimmäisellä viikolla.

Esimerkiksi Autoliiton tiepalvelukeskukseen tuli jo maanantaina noin tuhat puhelua, joista kuusisataa johti avustukseen paikan päällä.

Määrä on nelinkertainen normaaliin verrattuna.

Puhelimet ovat käyneet kuumina myös autohuolloissa.

– Parissa päivässä on tullut toistakymmentä akkua vaihdettuna. Kävin juuri yhden auton marketin pihasta herättelemästä henkiin. Tämä tilanne kestänee ihan viikonlopulle saakka, Rinta-Joupin huoltoneuvoja Tuomas Kivistö uskoo.

Ajoja päivittäin

Tuomas Kivistö kertoo, että kovilla pakkasilla nykypäivän sähkölaitteilla ryyditetyissä autoissa akkuviat ovat yleisiä.

– Akut ovat varsin pienet ja autoilla ajetaan parin kolmen kilometrin lenkkejä kaikki penkinlämmitykset ja herkut päällä.

Kivistö muistuttaa, että lyhyellä matkalla etenkin kovalla pakkasella akku ei ehdi latautumaan juuri lainkaan.

– Päivän jälkeen moni voi huomata, että akku on tyhjä työpaikan pihassa. Ne jotka ajavat pidempää matkaa, eivät tästä kärsi. Akku ehtii latautua.

Kivistö muistuttaa, että nykyakkujen käyttöikä on noin kuusi vuotta. Vielä syksyllä hyvin toiminut akku voikin tehdä tenän talvipakkasilla.

Samaa tarinaa kertoo Käyttöauton huoltoneuvoja Kaj Lindroos:

– Akkuongelmaisia on meilläkin käynyt ja autossa on syttynyt erinäisiä vikavaloja. Suoraan ei pysty sanomaan, ovatko ne pakkasen aiheuttamia, mutta kieltämättä kylmä aiheuttaa tiettyjä vikoja.

Miten sitten akkuongelmiin olisi syytä varautua?

– Selkeä ratkaisu on käyttää autoa päivittäin. Se pitää akussa virtaa, vaikka ei turhanpäiväinen ajaminenkaan koskaan suositeltavaa ole, Lindroos sanoo ja muistuttaa, että akku- tai ylläpitolaturin hankinta on suositeltavaa.

Lämmintä päälle

Viikon aikana isojen teiden varsilla on ollut poikkeuksellisen paljon pysähtyneitä autoja.

Autoliitto muistutti tiedotteessaan, että lyhyellekin matkalle on tärkeä varustautua lämpimin vaattein, jos matka yllättäen katkeaakin.

– Kovilla pakkasilla auto kylmenee hetkessä. Vaikka olisi taajamassa, niin kevyessä vaatetuksessa tulee äkkiä hätä. Syrjäseudulla, jossa apu saattaa tulla hyvinkin pitkän matkan takaa, tilanne voi muuttua jopa vaaralliseksi, Autoliiton hinausverkostosta vastaavan AL-palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Lehtinen kertoo.

Kiukaisten autopelti ja hinaus J. Mattilan Jyrki Mattila kertoo, että hinaustehtäviä on ollut viikolla runsaasti.

Syitä on hänen mukaansa ollut laidasta laitaan. Yleisimpien akkuvikojen lisäksi ajomatka on saattanut tyssätä jarrujen jäätymiseen tai vääränlaiseen diesel-laatuun.

– Jos ei tankissa ole ollut sitä ihan parasta talvilaatua, diesel on liian loivaa näille talvikeleille. Se 10–20 pakkasasteen diesel ei riitä, tarvitsisi olla -29 asteen polttoaine. Parafiiniä tulee järjestelmään ja se alkaa hyytyä.

Pahvi ei haittaa

Entä sitten takavuosilta tuttu pahviviritys auton etumaskin edessä?

Jyrki Mattila kertoo, että pahveista ei ole haittaakaan.

Samaa kertoo myös Kivistö, jonka mukaan tietyillä automerkeillä viimasuoja on käyttöoppaassa suositeltu asia. Omatekoisten pahviviritysten lisäksi suojia on saatavissa myös muovisina lisävarusteina.

– Se pahvi on toimiva juttu monessa paikassa. Turboahdetuilla moottoreilla varustetuissa autoissa kerääntyy kondensiovettä välijäähdyttäjään. Ilman viimasuojaa voi tulla pahimmassa tapauksessa jopa moottoririkko.

Yksikään haastatelluista ei mainitse sähköautoja. Ne ovat Kivistön omakohtaisenkin työmatkakokemuksen mukaan toimivia talviautoja.

– Ajoa suunnitellessa pitää silti ottaa huomioon, että toimintasäde saattaa jopa puolittua kovilla pakkasilla.

– Sähköautot lämpiävät nykyisiä vähäkulutuksisia polttomoottoriautoja paremmin. Ajon aikana saa olla laitteet käytössä, toimintasäteeseen niillä ei ole yhtä suurta vaikutusta kuin pakkasella.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut