Tätä kaikkea Rauman sataman laajennusosaan suunnitellaan linnuista huolimatta

Kartalle piirretään jo tielinjauksia, ratayhteyttä ja laiturinpaikkoja siltä varalta, että pesintä päättyy.

Iso Järviluodon ja Vähä Järviluodon saaret ovat Rauman sataman tulevaa laajennusaluetta. Samaan suunnitteluun kuuluu kulku alueelle pohjoisesta ratayhteyttä pitkin sekä idästä uutta satamatietä pitkin.

Uusi ratalinjaus, uusi tielinjaus, uusi ratapiha ja kokonaan uusi satamanosa. Kaikkia näitä suunnitellaan Rauman sataman laajennusalueen Järviluodon varalta siitä huolimatta, että alueen käyttöotto on täysin hämärän peitossa.

Järviluotojen otto satamakäyttöön on jäissä, koska saarilla asuu ja pesii merimetsoyhdyskunta sekä merikotka, joita suojelevat lintudirektiivi ja luonnonsuojelulaki.

Rauman Satama Oy:n toimitusjohtajan Janne Virran mukaan tässä vaiheessa mahdollista aikajännettä on mahdoton ennustaa.

– Jos siellä ei olisi merimetsokoloniaa, uskoisin, että Järviluotoa pystyttäisiin alkaa hyödyntämään noin viiden vuoden kuluessa. Emme tiedä, päästänkö sitä ikinä toteuttamaan, mutta hanskoja ei ole lyöty tiskiin. Kaikkea valmistelua viedään eteenpäin, vaikka kristallipalloa ei olekaan, Virta toteaa.

Laituria kahteen suuntaan

Rauman sataman laajennusosan asemakaavoitus on käynnistetty. Valmistelutyö on kestänyt jo muutaman vuoden ajan.

Itse Järviluodon sisällä osa alueesta varataan puhtaasti satama-alueeksi, osa vaarallisille aineille ja osa varastointi- ja logistiikka-alueeksi. Järviluodon pohjois- ja länsiosiin tulee laiturialuetta.

Lintujen läsnäolo on myös tarkoitus huomioida kaavoituksessa.

– Viranomaiskeskusteluissa on puhuttu, että ne pitää sinne merkitä eli että alueet eivät ole ennen käytössä kuin direktiivi ei enää ole esteenä, Rauman kaavoitusjohtaja Juha Eskolin toteaa.

Rajoitusten ulkopuolelle jää Eskolinin mukaan vielä joitakin alueita, eli kaava ei ole käyttökelvoton siinäkään tapauksessa, että linnut saarilla ovat.

– Mutta parhaat paikat ovat lintujen käytössä.

Uusi tielinjaus löytyi

Ratkonnan alla on ollut muun muassa tärkeä kysymys siitä, mistä satamaliikenne voisi aikanaan kulkea uudelle alueelle.

Kumipyöräyhteyden suunnittelussa on merkittävässä roolissa ollut raumalainen metsäteollisuus eli UPM ja Metsä Fibre.

Niiden kanssa on sovittu, että uusi satamatie voi kulkea Hankkarintieltä pitkin Sampaanalanlahtea Järviluotoon.

Vaikea ratakysymys

Raideyhteys sen sijaan on tarkoitus järjestää pohjoisen suunnasta Rauman nykyiseltä ratapihalta telakka-alueen läpi Järviluotoon ja sinne tulevalle omalle ratapihalle.

Ratkottavaa jää Järviluodon kaavoituksen jälkeenkin, sillä nyt käynnissä oleva tarkastelu ulottuu vain telakan kulmalta Järviluotoon.

Erikseen ratkotaan matka Rauman nykyiseltä ratapihalta. Vaihtoehtoisia raidelinjauksia ratapihalta Suojan sataman yli telakan alueelle on kaksi.

– Ei ole vielä kyetty päättämään mennäänkö vaihtoehdon yksi vai kaksi mukaan. Siinä oli liian vaikeita kysymyksiä tässä kohtaa ratkaistavaksi, Rauman kaavoitusjohtaja Juha Eskolin sanoo.

Laajennusvaraa enää vähän

Eskolinin mukaan Järviluodon asemakaavasta on tavoitteena saada luonnos esille jo tämän vuoden aikana.

– Jotain isompaa siellä pitää alkaa ennen kuin asemakaavan mukaisia liikennejärjestelyjä aletaan toteuttaa, Eskolin sanoo.

Myös Virta huomauttaa, että Järviluodon käyttöönotto vaatii suuria investointeja.

– Toisaalta ei se vaadi kuin yhden merkittävän sijoittujan, niin sitten voi alkaa tapahtua nopeastikin.

Rauman kantamasatamassa on tällä hetkellä noin viisi hehtaaria vapaata maa-aluetta.

– Kaikki muu on käytössä. Se on aika vähän, kun koko nykyinen alue on 160 hehtaaria. Kun se viimeiset viisi hehtaaria on käytössä, meillä ei ole valitettavasti tarjota mitään.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut