"Tätä kutsuttiin mahdottomaksi autoksi" – kuusi vuotta sitten alkunsa saanut unelma toteutuu nyt Uudessakaupungissa

Lightyear-auto oli kuusi vuotta sitten kunnianhimoinen idea, jonka toteutumiseen harva uskoi. Nyt se on totta, kun tuotantolinja avattiin autotehtaalla keskiviikkona.

| Päivitetty

Lightyearin toimitusjohtaja Lex Hoefsloot tuntee autosta ylpeyttä ja iloa. Unelmaan on täytynyt jaksaa uskoa vuositolkulla. "Kun ensimmäinen asiakkaalle toimitettava auto tulee linjalta ulos, se tulee olemaan uskomaton tunne", Hoefsloot sanoi.

Vielä kuusi vuotta sitten Lex Hoefsloot tuskin olisi kuvitellut päätyvänsä unelmansa perässä harmaaseen, marraskuiseen Uuteenkaupunkiin.

Sieltä hän kuitenkin itsensä keskiviikkona löysi.

Unelma nimittäin toteutuu nimenomaan Uudessakaupungissa, jossa sijaitsevalla Valmet Automotiven autotehtaalla vietettiin keskiviikkona Lightyear 0 -aurinkosähköauton tuotantolinjan avajaisia.

Hoefsloot perusti Lightyear-nimisen yrityksen vuonna 2016.

– Kun katsoo ulos, tämä on muuten aika epätodennäköinen paikka aurinkosähköautolle. Ehkä meidän täytyy siitä kehittää joku vitsi, Hoefsloot totesi puheessaan.

"Älkää edes yrittäkö"

Jo tuolloin unelma oli epäilemättä kunnianhimoinen. Hoefsloot kumppaneineen halusi luoda sähköauton, joka voi hyödyntää akkujensa lataamisessa aurinkosähköä.

– Tätä kutsuttiin mahdottomaksi autoksi. Meille sanottiin, että olkaa kilttejä älkääkä edes yrittäkö. Nyt nähtävä auto on kuuden vuoden omistautumisen tulos, Hoefsloot totesi.

Valmistussopimus Valmet Automotiven kanssa julkistettiin heinäkuussa 2021.

Keskiviikon avajaisten myötä saa sanoa, että Uudessakaupungissa valmistetaan maailman ensimmäistä sarjatuotantoon asti edennyttä aurinkosähköautoa. Se sopii autotehtaan visioon erinomaisesti.

– Meillä ja Lightyearilla on yhteinen tavoite: tehdä liikkumisesta kestävämpää, totesi Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald.

Lightyearin johtava projektipäällikkö Patrick Creevey esitteli uutta tuotantolinjaa medialle ja juhlavieraille. Ensi vaiheessa autoja tehdään yksi viikossa, sillä "jokainen päivä on vielä opettelua". Keväällä oltaneen jo viiden auton viikkovauhdissa.

Keveys mielessä kaikissa vaiheissa

Ei Lightyearin kulkeminen toki aivan pelkästään aurinkosähkön varassa ole.

Katolle ja konepellille asennetut kaarevat aurinkopaneelit voivat tuoda lisämatkaa 70 kilometrin edestä päivässä.

Kokonaisuudessaan ajomatkaa täydellä akulla on tarjolla yli 500 kilometrin verran, ja autoa voi ladata kaapelilla kuten mitä tahansa sähköautoa.

Akku painaa noin 350 kiloa, ja siinä on kapasiteettia 61,2 kilowattituntia.

– Voin luvata, että se on "energiatihein" akku koko markkinoilla, sanoi Lightyearin johtava projektipäällikkö Patrick Creevey esitellessään medialle auton tuotantolinjaa.

Keveys ja aerodynaamisuus onkin haluttu ottaa huomioon auton suunnittelussa alusta lähtien. Materiaalina on käytetty muun muassa kierrätettyä hiilikuitua.

– Auto painaa 1575 kiloa. Tämänkokoiselle autolle se on uskomattoman vähän, Creevey totesi.

Lightyear-auto lähti liikkeelle luonnoksista ja lyttäämisestä. Nyt unelmasta tulee totta, iloitsi Lightyearin toimitusjohtaja Lex Hoefsloot Uudessakaupungissa.

Hintalapussa mojova lukema

Ensi vaiheessa linjalla kootaan yksi auto viikossa. Jo ensi keväänä tuotannon pitäisi olla viiden auton viikkovauhdissa.

– Alku on meille edelleen oppimista joka päivä. Pitää muistaa, että vuosi sitten tämä rakennus oli vielä pelkkä varasto, Patrick Creevey sanoi.

Aivan keskivertoautoilijan kulkupelistä ei kuitenkaan ole kyse: hintalapussa lukee 250 000 euroa.

Keskihintaisempi, muutaman kymmenen tuhannen euron arvoinen Lightyear 2 -malli tullaan tämänhetkisten tietojen mukaan esittelemään vuonna 2025.

Tuolloin alettaisiin myös kasvattaa tuotantomääriä.

Nyt valmistettavia 0-malleja tullaan tekemään 250 kappaleen erissä. Kokonaismääräksi on kaavailtu 946 autoa.

9,46 biljoonaa kilometriä on nimittäin valovuoden mitta.

Tuotantolinja on säädetty nimenomaan Lightyearin valmistamista varten. Vielä vuosi sitten rakennus oli pelkkää varastotilaa.

Uudenkaupungin osaamiselle komeasti kysyntää

Keskiviikkona järjestetty mediatilaisuus pidettiin kokonaisuudessaan englanniksi.

Se oli perusteltua, sillä median edustajista vähintäänkin puolet oli muualta kuin Suomesta.

Erityisesti keskieurooppalaiset auto- ja teknologia-alan mediat olivat hyvin edustettuina. Taisipa joku olla tullut paikalle aina Kaliforniasta asti.

Yhtään enempiä hehkuttamatta voi todeta, että Uudenkaupungin autotehtaalla ollaan tekemässä jotakin ainutlaatuista – ihan koko maailman mittakaavassa.

Siksi tehdasta seurataan nyt tarkalla silmällä.

Oma kysymyksensä on, mullistaako Lightyear sähköautoilun samalla tavalla kuin Tesla aikanaan. Ainakin puheet ovat kovat, mutta riittävätkö teot ja ostetaanko autoja?

Selvää lienee, että lupailtua "karvalakkimallia" yhtiöltä tarvitaan.

Lounaisrannikon talousalueen vinkkelistä erinomaisen hienoa on, että tämä innovaatio kasataan nimenomaan Uudessakaupungissa.

Autotehtaan osaaminen sähköisessä autoilussa alkaa olla alalla jo aika kovaa valuuttaa.

Joosua Lehtinen

Kirjoittaja on Länsi-Suomen toimittaja.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut