Te-toimiston asiantuntija: Työllistymistilastot eivät kerro koko totuutta

Vähemmän kuin joka neljäs työntekijä työllistyi viime vuonna te-toimiston kautta, uutisoi Yle maanantaina. Laskusuunnasta huolimatta työ- ja elinkeinoministeriön tutkimusjohtaja Heikki Räsänen pitää te-toimistoja tehokkaina.

Satakunnan te-toimiston Raumalla työskentelevä kehittämispäällikkö Tapio A. Nurmi toteaa, että avointen työpaikkojen vähyys heijastuu myös kokonaistilanteeseen. Tilastoihin hän ei päässyt käsiksi, mutta te-toimiston toimintaa ja organisaatiota hän kehuu eikä näe, että rooli olisi heikkenemässä.

– Toivottavasti hyvä kehitys jatkuu, kun iso organisaatiomuutos on käynnissä. Vaikka sähköisten palvelujen osuus kasvaa, on tärkeä turvata myös henkilökohtaiset kontaktit asiakkaisiin. Ihmiset kaipaavat keskusteluapua kysymyksiinsä.

Nurmen työtoveri, asiantuntija Heli Korsman sen sijaan sanoo ykskantaan, että te-toimiston kautta työllistyvien osuus on todellisuudessa huomattavasti isompi kuin tilastoissa. Työhallinto kun antaa monelle työllistyvälle jonkinlaista apua.

– Väitän, että lukumäärä on enemmän kuin puolet. Ihmiset mieltävät saaneensa työpaikan itse, jos emme konkreettisesti patista heitä. Kuitenkin he usein saavat tiedon paikasta mol.fi:stä.

Toinen vaihtoehto on CV-netti-palvelu, jossa työnantaja ottaa yleensä suoraan yhteyttä potentiaaliseen työntekijään.

– Monet pääsevät työpaikkaan omilla avuillaan, mutta meidän kauttamme tehdään paljon esimerkiksi ehdokasasettelua hiljaisiin hakuihin.

Nurmi ja Korsman huomauttavat, että te-toimistot ovat monen palvelun taloja, joiden kautta voi päästä vaikka oppisopimukseen, työkokeiluun tai erilaisiin koulutuksiin.

– Tilastot riippuvat merkintätavasta, eli ne eivät kerro koko totuutta. Paljon laitetaan, että työpaikka on täytetty muuten, vaikka taustalla on meidän toimiamme, Korsman sanoo.