Teatteri: Täydellisen musikaalin täydellinen paluu – Turun Cabaretissa osuu kaikki kohdalleen

Hyvä tarina, loistelias musiikki ja moderni tulkinta tekevät Cabaretista katsojaelämyksen vailla vertaa.

Miiko Toiviainen sai jo suitsutusta musikaalin ensimmäisellä kierroksella, ja hän onkin dramaattisen viihdyttäjän roolissaan maagisen vangitseva.

Cabaret sai ensi-iltansa Turun kaupunginteatterissa jo vuonna 2020. Korona katkaisi esityskauden, mutta nyt musikaali on palannut ohjelmistoon osittain uusilla esiintyjillä.

Cabaret on täydellinen Broadway-musikaali, sillä sen pohjana on aidosti hyvä tarina, se ei ole pelkkää musikaaliglitteriä. Ajallisesti se sijoittuu 1920-luvun lopun Berliiniin, aikaan juuri ennen kuin natsikoneisto ottaa maan haltuunsa.

Musikaalin keskuspaikka, syntisen hämyisä Kit Kat Club edustaa todellisuuspakoa yhteiskunnan kiristävästä otteesta: siellä jokainen saa olla sellainen kuin haluaa – ainakin vielä hetken.

Tarina on kontekstistaan huolimatta ajaton – ehkä jopa erityisen ajankohtainen juuri nyt.

Tarinan lisäksi Cabaretin nostaa huippumusikaaliksi musiikki, josta on jäänyt elämään jokunen klassikkokin Money Money (tästä nähdään erityisen upea sovitus), Willkommen ja Life is a Cabaret.

Musikaalin keskushenkilöitä ovat clubin Seremoniamestari Miiko Toiviainen, sen tähti Sally Bowles (Anna Victoria Eriksson) sekä amerikkalainen kirjailijanalku Clifford Bradshaw (Otto Rokka), joka matkustaa Berliiniin suuren tarinan perässä.

Sivujuonena kulkee hostellinpitäjän Fräulein Schneiderin (Sinikka Sokka) ja Herr Schulzina (Jukka Aaltonen) epäonninen rakkaustarina.

Miiko Toiviainen sai jo suitsutusta musikaalin ensimmäisellä kierroksella, ja hän onkin dramaattisen viihdyttäjän roolissaan maagisen vangitseva. Näyttelijän läsnäolon aistii katsomon takariviin saakka.

Sally Bowlesia esittävä Eriksson häikäisee laulunumeroillaan.

Musikaaliin on koottu iso ja uskomattoman lahjakas ensemble, joka hallitsee sekä soittamisen että tanssimisen.

Sovituksesta, ohjauksesta ja koreografiasta vastaava Jakob Höglund on Turussa käsitellyt klassikkoa juuri oikealla tavalla, raikkaasti ja riettaan leikkisästi. Koreografiat ovat taitavia ja kekseliäitä, ja ne sujuvat ensemblelta millintarkasti.

Modernisointi näkyy minimalistisena lavastuksena sekä sukupuolirooleilla leikittelevänä puvustuksena, joka nivoutuu osaksi tarinaa: väliajan jälkeen riehakas punainen vaihtuu mustaan.

Samaistun musikaalin aiempiin arvioihin. Cabaret on kokonaisuus, jossa teatterin kaikki osa-alueet tukevat toisiaan ja muodostavat häkellyttävän kokonaisuuden, maailman, joka imaisee taikapiiriinsä ensitahdeista lähtien.

Cabaret

Sovitus, ohjaus & koreografia Jakob Höglund

Lavastus Sven Haraldsson

Pukusuunnittelu Heidi Wikar

Kapellimestari Jussi Vahvaselkä

Rooleissa mm. Miiko Toiviainen, Anna Victoria Eriksson, Otto Rokka, Stefan Karlsson, Minna Hämäläinen, Sinikka Sokka ja Jukka Aaltonen.

Esitys Turun kaupunginteatterissa 23.9.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut