Teatteriyhdistys Faken nuorisoteatteriesityksessä liikutaan tanssin askelin ympäri historian hullujen vuosien

Faken nuoret saivat huipputason ohjaajan Take a train to Rauma -esitykselleen. Kiskot vievät ympäri Eurooppaa tanssija-koreografi Jens Walentinssonin ohjauksessa.

Asemat, maat ja aikakaudet vilistävät teatteriyhdistys Faken uudessa nuorisoteatteriesityksessä, jota on Raumalla treenattu viime syksystä lähtien.

Nuoria ohjaa helsinkiläinen tanssija-koreografi Jens Walentinsson, jonka käsialaa on myös esitys, episodimaisesti maasta toiseen kiskoja pitkin kulkeva Take a train to Rauma.

Walentinssonilla ei ollut hajukaan siitä, mitä hän nuorten kanssa ryhtyisi tekemään, kun Faken Lauri Ketonen, entinen oppilas teatterikorkeakoulusta, soitti ja pyysi häntä nuorten ohjaajaksi.

– Ajattelin, että kyllä se aihe sieltä sitten pikkuhiljaa tulee.

Tekotapa on tyypillinen Walentinssonille.

– En juuri koskaan tee tekstilähtöisesti, vaan toteuttamistapani on prosessinomainen. Tämä toimii hyvin nuorten kanssa.

Poliittinen kannanotto

Sitten Walentinsson kuuli radiosta Duke Ellingtonin vanhan kappaleen Take A train to Harlem.

– Tajusin, että Raumallahan puhutaan henkilöjunayhteyden palauttamisesta kaupunkiin.

Tästä sai alkunsa musiikkiteatteriesitys, joka vie katsojan pitkin kiskoja läpi Euroopan ja sen historiaa mullistaneiden tapahtumien aina Rauman hypoteettiselle uudelle asemalle saakka.

Esitys haluaa myös ottaa kantaa henkilöjunaliikenteen saamiseksi kaupunkiin.Tulevalta kaupunginjohtajalta on pyydetty esitykseen kannanottoa sen puolesta.

Arabikeväästä liikkeelle

Läpikoreografioitu junamatka – monet kohtaukset mennään tanssien läpi – saa alkunsa Euroopan ukopuolelta, vuoden 2011 arabikevääksi kutsutusta kansannoususta Tunisiasta ja sen päähenkilöstä, polttoitsemurhan tehneestä Mohammed-torimyyjästä.

Berliinissä ollaan samaan aikaan kahtena eri aikakautena, toisen maailmansodan haminoissa vuonna 1939 ja muurin murtumisen hetkellä vuonna 1989. Juna käy myös Wienissä, jossa muuan Hitler hakee opiskelemaan Wienin taideakatemiaan.hetkellä vuonna 1989.

Juna käy myös Wienissä, jossa muuan Hitler hakee opiskelemaan Wienin taideakatemiaan.

Matka kevenee mitä lähemmäs Pohjolaan päästään: Tukholmassa ollaan jo Allsång på Skansenilla.

Ohjaaja kuvailee Take a train to Raumaa musiikkinumeroiden varassa toimivaksi esitykseksi, jossa ei ole dialogia. Läpikulkeva teema on rakkaus.

– Esimerkkien kautta näytetään, miten maailma on eri aikakausista huolimatta edelleen samassa jamassa, mutta kaikkein suurin on kuitenkin rakkauden voima, ohjaaja maalailee.

Kaikilla tilaa loistaa

Esiintyjät valittiin suuresta joukosta hakijoita koe-esiintymisten perusteella. Ikähaarukka on 15–30 vuotta. Moni oli mukana jo Faken ensimmäisessä nuorisoproduktiossa, viime vuonna esitetyssä Famessa.

– Kaikkien tekniset valmiudet on otettu huomioon, jos osaa soittaa, saa tehdä sitä, jos tanssii, saa tanssia enemmän. Silti esityksessä on myös isoja Ensemble-numeroita, joissa samalla viivalla ovat nekin, joilla tanssikokemusta on vähiten, Walentinsson.

Juuri tanssi on monelle haaste. Tasalan Talviteatterin The Sound of Musicissa näyttelevä Venla Wallenius toteaa, ettei hetkeen ole tanssinut. Päällekkäisyys Tasalan produktion kanssa on merkinnyt sitä, että muita on pitänyt ottaa kiinni harjoittelemalla kotona.

– Sound of Musiciin, jossa oli selkeä juoni ja roolihenkilöt, verrattuna tämä esitys on hyvin erilainen, tässä on tunnelmakuvia ja enesembletyöskentely on tanssillista, Wallenius kertoo.

Tanssia harrastava Ella Tuomola oli mukana jo Famessa, ja haki Take the train to Raumaan nimenomaan tanssin takia. Nuorisoteatterissa aiemmin näytelleelle Veera Kiiskilälle se sen sijaan on uutta.

– Koreografioiden oppiminen on haaste, mutta hyvällä tavalla, hän sanoo.

Koreografioiden ohella töitä teettävät laulut, jotka lauletaan aina kohdemaan kielellä. Roomassa käytetään jopa paikallista murretta. Torstain harjoituksissa esiintyjät saivat preppausta viron kielellä laulamisesta.

Take a train to Raumaa esitetään huhtikuussa kulttuurikuppila Brummin tiloissa. Alun perin Faken suunnitelmissa oli viedä esitys tyhjään teollisuushalliin, mutta suunnitelma ei toteutunut.

Walentinsson pitää Brummia esitykselle hyvin sopivana tilana.

– Tämäkin on teatterin näkökulmasta eräänlainen epätila.

Ensi-ilta on 24.4.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut