Teemu Knuutilan uusin alus matkasi Southamptonista Raumalle, mutta ensi kesänä se voi liikkua vaikka missä: "Sinne mennään, mistä massia tulee"

Princess Caroline lepäilee nyt Suojan satamassa. Ei ole poissuljettua, etteikö sinne voisi päästä juhlimaan Raumallakin.

Mahonkia piisaa: Princess Carolinen sisätiloissa puu on hallitseva elementti. Nykymääräyksillä puuta ei voisi näin paljoa käyttääkään, sanoo West Coast Seaservicen yrittäjä Teemu Knuutila. Aluksen ravintolasalia esittelee matkailu- ja ravintolatoimenjohtaja Stella Nordlund.

Kuusi päivää ja yhdeksäntoista tuntia. Vain sen verran kului aikaa m/s Princess Carolinen matkaan Southamptonista Raumalle. "Oltiin varauduttu vähintään kymmeneen päivään, jopa kahteenkin viikkoon. Mutta parempaa keliä ei olisi voinut olla. Pohjanmeri oli kuin maitoa", tokaisee West Coast Seaservicen yrittäjä Teemu Knuutila.

Knuutila teki kaupat Carolinesta jo keväällä, kuten Länsi-Suomikin huhtikuussa kertoi (LS 24.4.).

Kesän ajan alus liikennöi vielä Englannissa, mutta nyt oli aika vaihtaa kotisatamaa. Tällä hetkellä alus lepää Suojan satamassa, jonne se saapui tiistaina.

Toimivaksi osoittautunut konsepti Englannista

Ei se siihen tosin jäämään tule kuin korkeintaan tulevaksi talveksi.

Asemapaikaksi tullee ensi kesään mennessä valikoitumaan Turku. Rauman saariston väylillä syväys ei tahdo Carolinelle riittää.

Miten alus sitten liikennöi?

– Luulen, että kopioin aika pitkälti konseptin, jolla paatti on toiminut Southamptonissa viimeiset 22 vuotta. Eli siitä tulisi tällainen tilausjuhla-alus, jota ei millekään yhdelle reitille lukita laisinkaan, Knuutila pohtii.

Knuutilan visioissa alus liikkuu aina tarpeen mukaan sinne, missä on potentiaalisia maksavia asiakkaita.

– Nyt lähdetään kuorimaan kirsikoita kakusta. Caroline voi mennä Kotkan meripäiville, Uudenkaupungin Crusell-viikoille tai Tall Ships Racesiin. Sinne mennään, mistä massia tulee.

Pikkujouluja voisi viettää Raumallakin

Vuonna 1983 Saksassa rakennettu 30-metrinen alus kätkee sisäänsä 130-paikkaisen ravintolasalin ja täysiverisen ravintolakeittiön. Kaiken kaikkiaan matkustajia mahtuu mukaan 200, kun ulkokansikin lasketaan mukaan.

– Mahonkia ja messinkiä on riittävästi. Tällaista alusta ei Suomessa ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Puuta on käytetty sisätiloissa niin ankarasti, että nykymääräykset kieltävät moisen, Knuutila tunnelmoi.

Mutta jos kerran alus on niin komea, eivätkö raumalaiset siitä lainkaan pääse nauttimaan?

– Ei se poissuljettua ole, etteikö täällä kesäisin käytäisi. Eikä sekään ole poissuljettua, että pidetään tätä pikkujoulukaudella Raumalla parina viikonloppuna auki. Testaillaan vähän ja tutustutaan alukseen. Mä olen tullut vähän siihen tulokseen, että on parempi, kun ei lähde hosumaan.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut