Telakan monitoimihalli on kaupungille iso satsaus, mutta ilman sitä ei sotalaivoja Raumalla rakennettaisi

Alusta lähtien oli selvää, että sotalaivojen rakentaminen ja aseistaminen on työtä, joka halutaan tehdä katon alla – siis ulkopuolisten tarkkailijoiden katseilta ja lennokkikameroilta suojassa. RMC ja kaupungin kiinteistöyhtiö pyörittelivät aikansa eri vaihtoehtoja. Lopulta päädyttiin uuteen halliin.

Uudet monitoimikorvetit on suunniteltu Suomen rannikon puolustukseen ja hyökkäyksen torjuntaan merellä. Ne pystyvät operoimaan jopa kaksi viikkoa merellä yhtä soittoa.

Rauma Marine Constructionsin käyttöön tuleva monitoimihalli on valmistunut. Telakkayritys järjestää hallissa avoimien ovien päivän ensi viikon lauantaina.

Tutustumaan pääsee 500 ensimmäistä RMC:n nettisivuilla ilmoittautunutta.

RMC markkinoi mahdollisuutta ainutlaatuiseksi, sillä avoimien ovien jälkeen hallin ovet suljetaan. Edes kaikilla telakalla työskentelevillä ei sinne ole asiaa.

Hallissa nimittäin alkaa neljän sotalaivan, monitoimikorvetin, rakentaminen Merivoimille.

Ensimmäisen korvetin tuotanto alkaa tämän vuoden lopulla. Silloin RMC:llä on työn alla kolme laivaa, koska vieressä tehdään kahta matkustaja-autolauttaa Australiaan.

Neljäs ja viimeinen korvetti valmistuu tällä tietoa vuonna 2029.

Halli reunaehtona korvettikaupassa

Laivue 2020 -hanke on ollut pitkään vireillä kuten jo nimestä voi päätellä.

Eduskunta linjasi, että Suomen uudet taistelualukset pitää tehdä kotimaassa. Turun telakalla oli kädet täynnä risteilijätilausten kanssa, Helsingin telakka oli venäläisessä omistuksessa.

Käytännössä Rauman telakka jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Silti RMC sai sopimuksen vasta pitkän väännön jälkeen.

Alusta lähtien oli selvää, että sotalaivojen rakentaminen ja aseistaminen on työtä, joka halutaan tehdä katon alla – siis ulkopuolisten tarkkailijoiden katseilta ja lennokkikameroilta suojassa.

RMC ja kaupungin kiinteistöyhtiö pyörittelivät aikansa eri vaihtoehtoja. Lopulta päädyttiin uuteen halliin.

Ratkaisu on kieltämättä kallis ja kasvatti kaupungin satsauksia meriteollisuuspuistoon. Mutta kun toisessa vaakakupissa ovat sadat työpaikat, investointipäätös oli sittenkin helppo tehdä.

Lisäaikaa sotalaivojen suunnitteluun

Sotalaivojen suunnittelu on reippaasti myöhässä. RMC:n toimitusjohtaja Mika Heiskanen kertoi Länsi-Suomelle, että lisäaikaa on tarvittu perussuunnitteluun. Kyse on maailman mitassakin ainut-laatuisista aluksista.

– Nopeita, hyvin matalissa vesissä ja jäissä kulkevia laivoja, joihin tulee monipuolinen varustelu. Tärkeimpänä on pidetty sitä, että Merivoimat saa juuri sellaiset alukset kuin haluavat, Mika Heiskanen sanoi.

Haastetta lisää, että korveteista tulee kompakteja.

– Äärimmäisen mielenkiintoinen ja haastava projekti, kun pieneen tilaan pakataan niin paljon.

Sotalaivoille hintaa 1,3 miljardia euroa

Laivue 2020 -hankkeen hinta on 1,3 miljardia euroa. Päähankkija on Puolustusvoimien logistiikkalaitos.

RMC:n osuus laivojen rakentajana on noin puolet hinnasta. Puolet menee taistelujärjestelmän toimittavalle Saabille.Osa jättipotista menee projektikuluihin.

Rauman suurimpia rakennuksia

Monitoimihallin rakennutti Rauman kaupungin ja RMC:n yhdessä omistama kiinteistöyhtiö.

Halli on 186 metriä pitkä, 44 metriä leveä ja 32 metriä korkea. Sen kokonaistilavuus on yli 226 000 kuutiota, joten se on yksi Rauman suurimmista teollisuusrakennuksista.

Hallin kokonaiskustannus on noin 26 miljoonaa euroa.

RMC:n mukaan monitoimikorvettien rakentaminen työllistää erilaisissa tehtävissä toimivia laivanrakennuksen ammattilaisia 3 600 henkilötyövuoden edestä.

Sotalaivoja varten telakalle rakennetaan myös uusi vesillelaskuluiska, koska korvetit rakennetaan valmiiksi sisätiloissa.

Monitoimihallia on mahdollista käyttää myöhemmin myös muiden alusten rakentamisessa. RMC:n leipälaji on matkustaja-autolautat. RMC tavoittelee myös Suomen ja Ruotsin jäänmurtajatilauksia.

Pitkä tie: Laivue 2020-hankkeen aikataulu

2008 Monitoimikorvettien tutkimus- ja kehitystyö alkoi.2015 Puolustusministeri Jussi Niinistö käynnisti Laivue 2020 -hankkeen. Sen tarkoituksena on korvata 2020-luvulla vanheneva merivoimien taistelualuskalusto.2017 RMC:n kanssa solmittiin suunnittelusopimus.2019 Hankinta- ja rakentamissopimukset Saabin ja RMC:n kanssa tehtiin.2023 Rakentaminen alkaa.2029 Laivueen on tarkoitus olla käytössä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut