Telakan monitoimihallin peruskivi muurattiin – sotalaivojen ensimmäisen testilohkon tuotanto aloitettu

Peruskiven muuraus on yksi konkreettinen näyte projektin edistymisestä. Suunnittelu ja hankinnat etenevät. Olemme myös aloittaneet ensimmäisen testilohkon tuotannon, kertoi Jyrki Heinimaa.

| Päivitetty

RMC:n uuden monitoimihallin peruskivi muurattiin perinteisin menoin tiistaina Rauman telakalla. Noin 26 miljoonaa euroa maksavaa hallia tarvitaan, jotta RMC voi rakentaa neljä sotalaivaa Merivoimille suojassa uteliailta katseilta.

– Tämä on ilon päivä raumalaisille. Laivanrakennuksella on pitkä historia ja siitä on syytä olla ylpeä, sanoi kiinteistöyhtiön hallituksen puheenjohtaja Samu Vahteristo.

Kiinteistöyhtiöstä kaupunki omistaa 80 prosenttia ja RMC 20 prosenttia.

Kauounginhallituksen varapuheenjohtaja Vahteristo muistutti kaupungilla olleen totinen paikka vajaat kymmenen vuotta sitten, kun korealainen omistaja päätti sulkea telakan. Rauman kaupunki käynnisti ketterästi neuvottelut telakka-alueen ostamisesta. Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupan yksimielisesti.

Kaupunki sitoutui myöhemmin varmistamaan, että telakalla on tilat, joissa rakentaa sotalaivat. Tämä lupaus auttoi vakuuttamaan Puolustusvoimat siitä, että monitoimikorvetit voidaan rakentaa Raumalla.

– Korveteista tulee Suomen meripuolustuksen selkäranka. Tulevaisuudessa monitoimihallissa rakennetaan lisää uusia ylpeydenaiheita raumalaisille, sanoi Vahteristo.

Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela vakuutti kaupungin uskovan vahvasti RMC:hen.

– Laivanrakennus on osa raumalaista identiteettiä, hän kuvasi.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan mukaan tätä päivää on odotettu vuosia. Uusi tuotantohalli on elintärkeä Laivue 2020 -hankkeen kannalta.

– Peruskiven muuraus on yksi konkreettinen näyte projektin edistymisestä. Suunnittelu ja hankinnat etenevät. Olemme myös aloittaneet ensimmäisen testilohkon tuotannon, kertoi Heinimaa.

Testilohkolla RMC varmistaa, että totuttua ohuemman levyn työstäminen sujuu hyvin. Samalla päästään koekäyttämään terästuotannon uusia investointeja, joille hintaa kertyi viitisen miljoonaa euroa.

– Hankimme uuden polttokoneen. Myös teräslinjasto on uusittu. Investoinneilla pyritään mittatarkkuuteen, joka on välttämätön Laivue-projektissa, sanoi Heinimaa.

Hän lisäsi, että terästuotanto on parin viikon päästä alkamassa myös tasmanialaisen TT-Linen tilaamien autolauttojen tuotannossa.

Sotalaivojen suunnittelun on uutisoitu olevan ehkä jopa vuoden myöhässä. Heinimaa ei ottanut kantaa viiveen pituuteen.

– Suunnittelu etenee koko ajan. Paljon on osapuolia ja keksitään äärimmäisen modernia innovaatiota. Se vaatii aikaa. 

Uuden hallin tuotantotilat valmistuvat joulukuussa ja toimistotilat ensi vuoden helmikuussaa. Alkaako sotalaivojen rakentaminen heti, kun halli saadaan käyttökuntoon?

– Pieni välipää siihen jäänee. Osavalmistus alkaa vanhoissa tiloissa telakanmäellä. Lohkovaiheessa siirrytään halliin. Sen tarkemmin en osaa aikataulusta vielä sanoa. Siitä kuitenkin lähdetään, että kaikki neljä laivaa ovat tilaajan käytössä vuonna 2028, vastasi Heinimaa.

Suunnittelu on osoittautunut vaativaksi, mutta helppoa ei tule rakentaminenkaan olemaan.

– Korvetit ovat teknisesti haastavia. Niistä tulee kompakteja ja täyteen ahdettuja, kunnon työkaluja Merivoimille, kuvasi Heinimaa.

Telakalla rakennetaan Tallinkin lauttaa ja "tasmanialaisten" tuotanto on alkamassa. Sotalaivojen rinnalle RMC tavoittelee jäänmurtajia, joita Ruotsi ja Suomi ovat yhdessä hankkimassa. Suunnitelmien pitäisi valmistua keväällä. 

Ruotsin merenkulkuvirasto kysyi ennen joulua raumalaistelakan kiinnostusta murtajien rakentamiseen. Siihen oli helppo vastata myönteisesti. RMC on lobannut asian puolesta Suomessa jo vuosien ajan. Suomen ja Ruotsin nykyiset jäänmurtajat on kaikki rakennettu Suomessa. Vanhojen murtajien elinkaaret ovat lopuillaan.

Hallin rakentavan SRV:n aluejohtaja Lari Mallius kehui tilaajaa. Vakavat neuvottelut urakasta aloitettiin toukokuussa. Alle puolessa vuodessa sovittiin, suunniteltiin ja alettiin rakentaa.

– Talvi on ollut vaikea, mutta noin tuhat kuutiota betonia on jo valettu. Ensi torstaina alkaa teräsrungon pystytys, Mallius kertoi.

Hallista tulee melkein Prisman kokoinen ja yksi Rauman suurimmista teollisuusrakennuksista. Komeudella on pituutta 180 metriä, leveyttä 40 metriä ja korkeutta 30 metriä. Halliin tulee muun muassa järeitä nostureita.

- Laivue 2020 -hankkeen alusten työllistävä vaikutus on 3 600 henkilötyövuotta, ja sen jälkeenkin halli mahdollistaa erilaisten viranomaisalusten ja muiden merkittävien alusten rakentamisen Raumalla, Heinimaa sanoi.

Peruskiven sisään muurattuun teräslieriöön talletettiin rakennuksen pääpiirustukset, peruskirja, Suomen nykyiset kolikot sekä päivän Länsi-Suomi.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut