Tilastot vahvistavat: Rauman sataman liikenne romahti vuoden 2009 tasolle, metsäteollisuuden kuljetuksista lähti miljoona tonnia

Rauman sataman menestys on rakennettu metsäteollisuuden, etenkin paperin, pohjalle. Nyt perinteinen perustus on vettynyt, eikä enää kanna entiseen tapaan.

Kerroimme kuukausi sitten, että Rauman sataman liikenne on romahtanut vuoden 2009 tasolle. Silloin finanssikriisi sekoitti maailman taloutta.

Nyt julkaistu liikennetilasto vahvistaa, että niin siinä kävi. Liikennemäärä pieneni noin 14 prosenttia. Rauman sataman kautta kulki viime vuonna 5,03 miljoonaa tonnia tavaraa.

Se on tosiaan saman verran kuin vuonna 2009.

Alle viiden miljoonan tonnin Raumalla on jääty viimeksi vuonna 1998, joten melkoista takapakkia on otettu.

Rauman sataman menestys on rakennettu metsäteollisuuden, etenkin paperin, pohjalle. Nyt perinteinen perustus on vettynyt, eikä enää kanna entiseen tapaan.

- Paperin, sellun ja sahatavaran vientimäärät laskivat lähes 700 000 tonnia ja samalla metsäteollisuuden tuonti väheni lähes 300 000 tonnia eli yhteensä lasku oli lähes miljoona tonnia, kertoo Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

Vuoden harvoja positiitivia asioita oli kotimaan liikenteen pieni lisäys. Se tuli, kun Rauman öljyluolia täytettiin Porvoosta tuodulla dieselillä.

Länsi-Suomen haastattelussa joulukuussa Asumalahti sanoi paperiviennin vähentyneen huippuvuosien 3,5 miljoonasta tonnista viime vuoden 1,5 miljoonaan. Eikä ensi vuosi sen paremmalta näytä, sulkihan esimerkiksi UPM Kaipolan paperitehtaan kokonaan.

Metsä Fibren uusi saha tuo lisää tavaraa satamaan, mutta vasta ensi vuonna.

- Myös muita kehityshankkeita on asiakkaiden kanssa vireillä, mutta näin isojen liikennemenetysten korvaaminen muilla tavaroilla tulee vaatimaan vuosia, sanoo Asumalahti.

Rauma on satsannut paljon konttiliikenteeseen. Konttiliikenne väheni viime vuonna Raumalla 16 prosenttia.– Iso kuva ei ole muuttunut. Kontti valtaa markkinoita. Viiden viime vuoden satsaukset ovat pitäneet Rauman mukana konttikisassa. Yli kymmenessä metrissä uivia laivoja käy yhä enemmän. Olisimmeko menettäneet niitä ilman investointeja, Asumalahti kysyi joulukuussa.

Konttisatamia Suomessa on käytännössä enää kolme: Kotka, Helsingin Vuosaari ja Rauma.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut