Toiveissa bussilinja autotehtaan porteille

Valmet Automotive on rekrytoinut Uudenkaupungin autotehtaalle viimeisen vuoden aikana noin 850 uutta autonrakentajaa. Isot rekrytointimäärät ovat johtaneet siihen, että autonrakentajahakuja pitää ulottaa laajemmalle alueelle.

Maakuntarajaa ja niin sanottua henkistä rajaa Uudenkaupungin ja Rauman välillä yritetään madaltaa kehittämällä joukkoliikennettä. Tavoitteena onkin Raumalta autotehtaan portille kulkeva liikenneyhteys.

– Kuulumme äkilliseen rakennemuutosalueeseen, joten työ- ja elinkeinoministeriö osoittaa tällaisille hankkeille rahaa. Uskon, että työministeri Lauri Ihalainen hoitaa homman, eikä kyseessä ole iso raha, vaan tämä on periaatekysymys, Rauman kaupunginjohtaja Kari Koski sanoo.

Autotehtaan rekrytointikampanjoiden yhteydessä verkon keskustelupalstoilla on nostettu kärkkäästi esiin ikä- ja palkkausasioita.

– Jostain syystä ajatellaan, että autotehtaalle ei palkata yli 35-vuotiaita, ja näin luullaan etenkin Raumalla, Valmet Automotiven HR-asiantuntija Tomi Salo sanoo.

– Olemme rekrytoineet kaikenikäisiä 19 ja 58 ikävuoden väliltä, hän jatkaa.

Tällä hetkellä autotehtaalla työskentelevien henkilöiden keski-ikä on noin 40 vuotta.

– Mitä palkkaukseen tulee, niin se riippuu jonkin verran työtehtävästä, jonne tehtaalla sijoittuu. Autonrakentajan aloituspalkka on keskimäärin 11,80 euroa tunnissa. Siihen päälle tulevat tulospalkkio ja vuorolisät.

– Jos vertaa 30 vuotta telakalla töitä tehneen loppupalkkaa ja autotehtaan aloituspalkkaa, niin eihän siinä ihan samalla viivalla olla, Salo jatkaa.

Lue lisää torstain Länsi-Suomesta.