Törmäyksessä pikkukoirakin paiskautuu satojen kilojen voimalla – "Monet koirien onnettomuuskuolemat olisivat olleet ehkä vältettävissä, jos eläin olisi ollut kytkettynä"

Tarkkaa tilastotietoa Satakunnassa liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneista tai kuolleista lemmikeistä ei ole.

Koiran on turvallisinta matkustaa valjaissa tai hyvin kiinnitetyssä tukevassa häkissä. Koiran kiinnittäminen matkustamisen ajaksi on tärkeää koiran ja muiden matkustajien turvallisuuden vuoksi. Tällöin koira ei myöskään pääse karkuun onnettomuustilanteessa.

Liikenneonnettomuuksissa on yhä useammin mukana koira tai muu lemmikkieläin. Sen sijaan valitettavan usein koirat matkustavat autossa kytkemättä.

– Valitettavasti se on liian yleistä. Monet koirien onnettomuuskuolemat olisivat olleet ehkä vältettävissä, jos eläin olisi ollut kytkettynä, Satakunnan pelastuslaitoksen palomestari Jari Eno huomauttaa.

Tarkkaa tilastoa Satakunnassa liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneista tai kuolleista lemmikeistä ei ole ainakaan pelastuslaitoksen kautta saatavissa, sillä niitä ei kirjata seurantajärjestelmään.

Eno arvelee "mututuntumalla", että lemmikkien osallisuus onnettomuuksissa on kuitenkin lisääntynyt, koska lemmikkejä on ihmisillä paljon enemmän.

Rauman seudulla sattui loppuvuodesta 2023 parikin liikenneonnettomuutta, jossa kolariautojen kyydissä oli myös koira. Toisessa onnettomuudessa koira kuoli.

Paino moninkertaistuu

Lemmikin reissaaminen vapaana auton matkustamossa on iso riski sekä eläimelle että muille matkustajille.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen muistuttaa, että törmäysvoima on jo pienen koiran kohdalla pienessäkin nopeudessa valtava. 50 kilometrin tuntivauhdissa koiran paino 40-kertaistuu osuessaan ihmiseen. Maantienopeuksilla eli 100 kilometrin tuntivauhdissa törmäysvoima vielä nelinkertaistuu.

Liikenneturva teetti vuonna 2020 yhteistyössä Kennelliiton kanssa koiran omistajille kyselyn, jossa selvitettiin koirien matkustamista autossa.

Noin kolmannes vastaajista ilmoitti kuljettavansa koiraa tukevassa häkissä, joka on kiinnitetty auton rakenteisiin tai turvavöillä. Reilu 20 prosenttia kertoi kuljettavansa koiraa turvavyövaljaissa.

Vain noin viisi prosenttia ilmoitti kuljettavansa koiraa vapaana matkustamossa tai sylissä.

Taskinen huomauttaa, että kyseinen kysely kohdistettiin henkilöille, jotka ovat valistuneita koiran omistajia. Tutkimus ei siis välttämättä anna täysin oikeaa kuvaa tilanteesta.

– Olen havainnut, että koirat ovat valitettavan usein vapaana matkustamossa. Parempaan suuntaa ollaan silti menossa. Häkkejä ja valjaita on yhä enemmän.

Ei standardia olemassa

Taskinen pitää yksiselitteisten ohjeiden antamista hankalana, koska mitään tutkittua tietoa koiran oikeaoppisesta kuljetuksesta ei ole. Tämä taas tekee kuluttajien valinnoista hankalia.

Osa tuottajista testaa kuitenkin omia valjaitaan, mutta niille ei ole mitään yhtenäistä standardia.

Taskinen nostaa esimerkiksi suomalaisen Hurtta-merkin, joka on tehnyt omille valjailleen törmäystestejä.

Kumpi sitten on turvallisempi, häkki vai valjaat?

– Suositus on, että koira matkustaa joko napakasti kiinnitettävissä valjaissa tai sitten sellaisessa tukevassa häkissä, joka ei aiheuta vaaraa koiralle tai matkustajille. Häkki tulee kiinnittää tukevasti takatilassa rakenteisiin tai matkustamossa turvavyöllä.

Keskikokoisten koirien kohdalla Taskinen suosittaa kuitenkin ensisijaisesti matkustamaan turvavöissä takapenkillä. Tällöin koira ei paiskaudu häkkiä vasten äkkijarrutuksessa.

Samaa suosittaa palomestari Eno. Hän kertoo, että nykyautojen suunnittelussa on huomioitu matkustamon turvallisuus. Takatilan osalta suojaus sen sijaan ei ole samaa luokkaa.

– Uudemmissa autoissa alkaa kaikissa olla myös isofix-kiinnitykset, joilla myös koiran valjaat tai häkin saa turvallisesti ja helposti kiinnitettyä, Eno sanoo.

Koira voi myös karata

Koiran kiinnittäminen matkustamisen ajaksi on oleellista myös pelastustöiden kannalta. Jos koira pääsee pakenemaan onnettomuusautosta, se voi karata tai aiheuttaa lisää ongelmia onnettomuuspaikalla.

Enokin muistaa tapauksia, joissa koira on päässyt karkuun karkuun onnettomuustilanteessa.

– Eläin säikähtää tilanteessa aivan varmasti, sillä turvalaitteiden paukahtelu pitää kovaa ääntä. En muista, että eläin olisi aiheuttanut lisää onnettomuuksia, mutta lähietsintöjä kylläkin.

Taskinen toivoo, että koiran turvallinen matkustaminen olisi omistajille yhtä selvä asia kuin lapsen.

– Koiraperheitten osuus alkaa olla samaa luokkaa Suomessa kuin lapsiperheiden. Monelle koira on perheenjäsen. Tällöin niiden turvallisuudestakin tulisi huolehtia.

Kuljetussäännöt koskevat yhtä lailla muitakin lemmikkejä. Esimerkiksi kissa voi saada matkustamossa liikkuessaan aikaan monenlaista ongelmaa.

– Muistan erään tapauksen, jossa kissa oli luikahtanut jarrupolkimen alle ajon aikana ja tästä seurasi ikäviä, Taskinen kertoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut